ارائه ۳۰ محصول نانویی مرتبط با صنعت ساختمان در خانه نانویی

در نهمین جشنواره فناوری‌نانو ۳۰ محصول نانویی صنعت ساختمان دارای تاییدیه نانومقیاس و دیگر تاییدیه‌ها و گواهی‌نامه‌های مرتبط با این صنعت در غرفه‌ای با مساحت حدود ۷۰ متر مربع با عنوان خانه نانویی واقع در طبقه دوم سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران عرضه

فناوری نانو بر بخش‌های یک ساختمان از جمله دوام، مقاومت، طراحی نما و طراحی داخلی تاثیرات بسیاری دارد که این امر بسیار قابل توجه بوده و استفاده از نانو در صنعت ساختمان را توجیه می‌کند.
 
در همین راستا با هدف  نمایش ملموس ‌ویژگی‌ها و خواص ناشی از کاربرد فناوری‌نانو در صنعت ساختمان در غرفه خانه نانویی Irannano2016 بیش از ۳۰ محصول نانویی ساختمانی در حوزه‌های، بتن و سیمان، کاشی و سرامیک، سنگ، رنگ و رزین، لوله و اتصالات، پروفیل درب و پنجره، نانوپوشش‌های تزئینی و سخت، کفپوش‌ها و همچنین محصولات نساجی مرتبط با بخش ساختمان  ارائه شده‌است.

این محصولات توسط ۱۹ شرکت صنعتی بزرگ و متوسط، تولید می‌شوند و دارای تاییدیه نانومقیاس از ستاد فناوری نانو بوده و گواهینامه و استانداردهای سازمان‌های مرتبط را اخذ نموده‌اند.

شایان ذکر است، برخی از این محصولات مانند شیشه کنترل کننده انرژی (تولیدی گروه صنعتی کاوه)، چسب مگااستون (تولیدی شرکت رنگ و رزین الوان)، کاشی گرانیتی ضد لک ( شرکت گرانیت بهسرام) به کشورهای خارجی صادر می‌شوند.

معرفی مختصری از برخی محصولات که در خانه‌نانویی نهمین جشنواره فناوری‌نانو ارائه شده‌اند، در ذیل آمده است:

گروه صنعتی شیشه کاوه
شیشه کنترل کننده انرژی (LOW-E): این محصول که تولید گروه صنعتی شیشه کاوه است، شیشه کنترل‌کننده انتقال حرارت حاوی نانولایه‌های فلزی و سرامیکی است که برای جلوگیری از انتقال حرارت طراحی شده است. برای کاهش هدر رفتن انرژی از طریق شیشه‌های پنجره ساختمان، از شیشه‌هایی با پوشش خاص موسوم به Low-E (کم گسیل) استفاده می‌شود و در نتیجه زمانی که شیشه گرم می‌شود به جای اینکه گرمای خود را گسیل کند، آن را بازتابش می‌کند.
 
شیشه دو جداره تولید شده دارای یک جداره شیشه کنترل کننده انرژی است که ضریب انتقال حرارت آن بسیار کمتر از شیشه‌های معمولی است و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی در فصل سرما و گرما می‌شود و به عنوان یک عایق حرارتی شفاف عمل می‌کند. از جمله‌ کاربردهای این محصول می‌توان به شیشه مورد استفاده در ساختمان‌ها، مراکز تجاری و اداری، پنجره‌ها و نمای ساختمان برای کنترل سرما و گرما و تولید شیشه‌های دوجداره با ضریب انتقال حرارت پایین اشاره داشت.
   
رنگ و رزین الوان
نانوسیل پایه آب الوان(نانو امولسیون ایجاد کننده پوشش آبگریز) محصول شرکت رنگ و رزین الوان: نانو سیل الوان بر پایه سیلان/سیلوکسان در اندازه‌های نانو است. این محصول به عنوان پوشش آب‌گریز برای آغشته‌سازی و استفاده به عنوان سیلر برای فرآیندهای معدنی و بسیار قلیایی قابل استفاده است. با اعمال پوشش ضد آب و لک الوان، سطح نسبت به محیط بیرونی آب‌گریز شده اما تنفس از داخل مصالح وجود دارد. این محصول برای ایجاد خاصیت آب‌گریزی در سطوح معدنی متخلخل و جاذب مورد استفاده در صنایع ساختمانی و آثار هنری و باستانی قابل استفاده است.

دنیای پروفیل پی وی سی غرب( کایکو)
پروفیل نانو کامپوزیت UPVC: این محصول نانوکامپوزیت پروفیل‌های درب و پنجره UPVC حاوی نانوذرات کربنات کلسیم است. پلی ونیل کلراید سخت (UPVC) از جمله پلیمرهای بسیار پرکاربرد در ساختمان سازی است که به علت ویژگی‌هایی همچون ماندگاری بالا، کارایی و فرم‌پذیری آسان، انبساط حرارتی پایین، جلوگیری از هدر رفت انرژی و غیر قابل اشتعال بودن، گزینه مناسب‌تری نسبت به پروفیل‌های فلزی و چوبی برای استفاده در ساختمان‌های امروزی هستند. شکنندگی و کاهش رنگ در برابر تابش اشعه ماوراء بنفش از معایب این پروفیل‌هاست. نانوذرات کربنات کلسیم یکی از معمول‌ترین پرکننده‌هایی است که به UPVC افزوده می‌شود و باعث بهبود مقاومت به ضربه محصول می‌گردد.

گروه صنعتی وحید
لوله و اتصالات فاضلابی بی صدا: لوله‌های عایق صوتی تولید شده توسط گروه صنعتی وحید، از سه لایه تشکیل شده است که لایه میانی از نانوکامپوزیت‌هایی ساخته شده که علاوه بر جلوگیری از عبور صدا، مشخصات مکانیکی آن را نیز بهینه کرده است. این محصول همچنین استانداردهای عایق صوتی مانند ۴۱۰۹ DIN و ۴۱۰۰ VDI را نیز پاس کرده است.

لایه‌های استفاده شده در لوله:
لایه خارجی: یک لایه مقاوم به ضربه با جنس پلی پروپیلن
لایه وسط: لایه پر شده از نانو مواد و مواد معدنی
لایه درونی: یک لایه صاف و مقاوم به سایش با جنس پلی پروپیلن

بهدیس سامان امین
بتن سبک سازه‌ای: بتن‌های سبک سازه‌ای بتن‌هایی هستند که علیرغم چگالی کمتر از ۱۹۰۰ کیلوگرم در متر مکعب، مقاومت فشاری بیش از ۱۷۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع داشته باشند. ساخت این بتن‌ها صرفا با استفاده از سنگدانه‌های سبک و مقاوم امکان‌پذیر است. یکی از مهم‌ترین کاربردهای استفاده از بتن سبک سازه‌ای در ساختمان‌سازی و ایجاد مقاومت بیشتر در برابر زلزله است.

تولیدی گلفام اصفهان
پارچه ملحفه آنتی باکتریال: این محصول پارچه ملحفه پنبه- پلی‌آمید حاوی نانو ذرات نقره با خاصیت آنتی‌باکتریال است که از نخ‌های پلی آمیدی حاوی نانوذرات نقره در بافت آن استفاده شده است. استفاده از نقره در تولید منسوجات، باعث پیشرفت در توسعه مراقبت‌های بهداشتی شده است. نقره دارای خاصیت آنتی باکتریال است و با توجه به قابلیت بالای نانوذرات نقره در نفوذ، می‌تواند میکروارگانیسم‌ها را از بین ببرد.

نساجی فرخ سپهر کاشان
فرش ماشینی آنتی باکتریال: محصول حاضر فرش آنتی باکتریال، با هدف جلوگیری از بو گرفتن فرش در اثر تماس عرق بدن با سطح آن در مراکز پر رفت و آمد مانند مساجد و نواحی مسکونی تولید شده است.
استفاده از فرش‌های آنتی باکتریال به دلیل برخورداری از خواص مهمی چون ضد قارچ، ضد بو و ضد حساسیت بودن، برای بیماران و افراد دارای حساسیت‌های پوستی، چشمی و تنفسی بسیار مفید بوده و همچنین به دلیل تماس مستمر کودکان و افراد خانواده با فرش، سطح سلامتی افراد، خانه و خانواده‌ها را به نحو چشمگیری افزایش می‌دهد.

بسپارسازان ایرانیان
کفپوش‌های اپوکسی هوشمند: شرکت بساپلیمر پوشش نانوکامپوزیتی اپوکسی- سیلیکا را به عنوان کفپوش با مقاومت بسیار بالاتر از کفپوش‌های رایج ارائه کرده است که منجر به حفاظت از سطوح در مقابل سایش و آثار ناشی از آن می‌شود. حضور نانوذرات سیلیس در این پوشش سبب افزایش مقاومت به سایش و سختی این نانوکامپوزیت شده است. همچنین نتایج آزمون سایش انجام شده روی این محصول و نمونه شاهد (فاقد نانو ذرات سیلیس) نشان دهنده افت جرم کاهش یافته در اثر سایش به دلیل حضور نانو ذرات است.