کسب گواهی‌نامه نانو مقیاس توسط ۳۰۲ محصول نانویی

واحد ارزیابی محصولات موسسه خدمات فناوری تا بازار با حضور در غرفه‌ کریدور واقع در طبقه دوم سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی به ارائه مشاوره در زمینه چکونگی و مراحل دریافت گواهی نانو مقیاس به محصولا شرکت‌ها و فناوران فعال در حوزه فناوری نانو می‌پردازند.

در نهمین جشنواره فناوری نانو بیش از ۷۰ شرکت در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، رنگ و ساختمان، نساجی، صنعت و تجهیزات بیش از ۱۰۰ نمونه محصول که دارای تاییدیه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو هستند، ارائه نمودند. در این گزارش به ارائه آماری از محصولات دارای گواهی نانو مقیاس پرداخته می‌شود.

طبق آخرین گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری‌نانوی ایران ۳۰۲ محصول (مجموع کالا و تجهیزات) تا تاریخ ۲۸ شهریورماه سال ۱۳۹۵ موفق به اخذ گواهی‌نامه نانومقیاس از سوی ستادتوسعه فناوری‌نانو شده‌اند.  

ستاد توسعه فناوری‌نانو در راستای ایجاد شفافیت بازار محصولات نانو و به‌ تبع آن ارتقای کیفی این محصولات و افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان و نهایتا توسعه بازار مواد و محصولات نانو به محصولات حوزه‌ فناوری‌نانو تاییدیه نانو مقیاس اعطا می‌نماید. این فرآیند از طریق واحد ارزیابی موسسه خدمات فناوری تا بازار (کریدور) انجام می‌گردد.

به گفته یکی از کارشناسان واحد ارزیابی موسسه کریدور، این واحد با بررسی مدارک و مستندات متقاضی، نسبت به تدوین دستورالعمل بازرسی و طراحی آزمون‌ها جهت بررسی محصول اقدام می‌کند. پس از بازدید و نمونه برداری از محل تولید و انجام آزمایش‌ها طبق طرح آزمون، گزارش فنی واحد بازرسی مبنی بر تایید/عدم تایید نانومقیاس محصول اعلام می‌گردد.

همچنین گواهینامه نانومقیاس به محصولاتی اعطا می‌شود که تولید کننده آن علاوه بر رعایت الزامات فنی اشاره شده، سایر الزامات تولیدی و تجاری مندرج در آیین‌نامه‌های موسسه (از جمله پروانه ساخت و یا بهره‌برداری، واحد کنترل کیفیت فعال، حضور کارشناس نانو در شرکت وغیره) را رعایت کرده و قرارداد اعطای گواهینامه نانومقیاس را امضاء نماید. به محصولاتی که تولید کننده آن صرفاً الزامات فنی محصول را برآورده است، گواهینامه آزمایشی نانومقیاس اعطا می‌گردد.

لازم به ذکر است، مواد و محصولاتی در حوزه فناوری نانو قرار می‌گیرند و به آن‌ها تأییدیه نانومقیاس اعطا می‌گردد که مطابق با استاندارد ملی ۱۲۰۹۸ و استانداردهای بین‌المللی (ISO/TS 27687) در فرایند بازرسی موارد زیر را دارا باشند:
•    مقیاس بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر
•     مهندسی بودن فرآیند تولید
•     بهبود خواص نسبت به محصول مشابه (نمونه شاهد بدون استفاده از فناوری نانو)

گواهینامه نانومقیاس با اعتبار یک ساله صادر شده و قابل تمدید است. همچنین در طول مدت اعتبار جهت اطمینان از ثبات مقیاس و خواص محصول تولید کننده، بازرسی‌های دوره‌ای از شرکت انجام می‌شود.

آمار محصولات داخلی دارای تاییدیه نانو مقیاس
طبق آمار اعلام شده در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری‌نانوی ایران تا تاریخ ۲۸ شهریورماه سال ۱۳۹۵ در مجموع ۳۰۲ محصول گواهی‌نامه نانو مقیاس اخذ کرده‌اند. آمار این محصولات در جدول و نمودارهای زیر تشریح شده‌است.

 filereader.php?p1=main_36341cbb9c5a51ba8
filereader.php?p1=main_3d1aa6fbe5f9cedc2

filereader.php?p1=main_d4f917633649a3c47

filereader.php?p1=main_b1580772cba56b05c

شایان‌ذکر است، در شش‌ماه نخست سال ۱۳۹۵،‌ ۵۰ محصول (۲۳ مورد کالا و ۲۷ مورد تجهیزات) گواهی‌نامه صنعتی نانو مقیاس و ۲۱ محصول گواهی‌نامه آزمایشی نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو دریافت نموده‌اند.

اسامی محصولات دارای گواهی صنعتی نانومقیاس، شرکت سازنده و حوزه کاربردی از فایل پیوست قابل دریافت است.