استفاده از نانوذرات کربنی برای مقابله با بیماری MS

محققان با استفاده از نانوذرات کربنی موفق به ارائه روشی برای مقابله با بیماری MS شدند. در این روش بدون نیاز به غیرفعال یا تضعیف سیستم ایمنی بدن، بیماری MS کنترل می‌شود.

محققان دانشگاه رایس نشان دادند که می‌توان از یک ابزاری که شبیه به خالکوبی روی پوست است، برای کنترل بیماری‌هایی مرتبط با سیستم ایمنی بدن نظیر MS استفاده کرد؛ در این ابزار از نانوذرات استفاده شده‌است.
معمولاً برای درمان بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی بدن از داروهای سرکوب‌گر سیستم ایمنی استفاده می‌شود. این داروها به مقابله با سیستم ایمنی می‌پردازند. اما مشکل این روش آن است که با کاهش میزان عملکرد سیستم ایمنی بدن، احتمال بروز بیماری‌هایی نظیر سرطان یا عفونت در بدن افزایش می‌یابد.
هر چند آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند این شرایط را بهبود دهند، اما درمان از طریق رژیم غذایی برای مقابله با این مشکلات همیشه کافی نیست. نانوذرات کربنی با خواص آنتی‌اکسیدن دارای قابلیت از بین بردن گونه‌ای اکسیژن فعال هستند. از سوی دیگر، این نانوذرات دارای کشش و جاذبه به سوی سلول‌های سیستم ایمنی بدن هستند.
یک گروه تحقیقاتی به رهبری کریستین بیتون از کالج بایلور به نانوذرات کربنی، مولکول‌های غیرسمی پلی اتیلن گلیکول را اضافه کرده است؛ مولکول‌هایی که تنها توسط لنفوسیت‌های T اشغال می‌شوند و دیگر سلول‌های ایمنی نقشی در آن‌ها ندارند. این نانوذرات تشکیل نقاط تیره زیرپوستی داده و بعد از یک هفته از بدن دفع می‌شوند.
لنفوسیت‌های T که عامل بیماری‌هایی نظیر MS هستند، توسط این سلول‌ها جذب می‌شوند. از سوی دیگر به دلیل وجود لایه پلی اتیلن گلیکول سیستم ایمنی بدن نسبت به این نانوذرات عکس‌العمل نشان نمی‌دهند.
تشکیل سوپراکسید یکی از نشانه‌های فعال شدن سلول‌های T است که این نانوذرات تشکیل آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد و بدون این که سلول‌های لنفوسیت T را از بین ببرد، مانع از بروز MS می‌شود.
از آنجایی که این فرآیند تنها میان سلول‌های T و نانوذرات کربنی اتفاق می‌افتد، دیگر سلول‌های سیستم ایمنی بدون اثر باقی مانده و در نتیجه آمادگی مقابله با عوامل خارجی را دارند.
این ترکیب دارویی روی موش‌های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفته و هیچ تاثیر منفی از آن مشاهده نشده‌است. نتایج این پروژه در نشریه Scientific Reports منتشر شده‌است.