استفاده از راهبرد «بازی LEGO» برای تولید مواد پیشرفته

محققان با استفاده از پوشش‌دهی نانوذرات، روشی برای ایجاد ساختارهای سه بعدی ارائه کردند. این روش همانند لگو بوده و می‌توان مواد پیشرفته برای استفاده در حوزه‌های مختلف با آن تولید کرد.

پژوهشگران استرالیایی موفق به ارائه روش مهندسی شدند که با استفاده از آن می‌توان چیزی شبیه به لگو (LEGO) در مقیاس نانومتری ایجاد کرد. در این روش از ذرات بسیار ریز به‌عنوان واحدهای سازنده استفاده می‌شود.
این پروژه در دانشگاه ملبورن انجام شده و می‌تواند در حوزه فناوری‌نانو کاربردهای متعددی داشته باشد، برای مثال، امکان استفاده از این روش در رهاسازی دارو، حسگری شیمیایی و ذخیره‌سازی انرژی وجود دارد.
فرانک کاروس استاد این دانشگاه از دپارتمان مهندسی شیمی و زیست‌مولکولی معتقد است که از واحدهای سازنده نانومقیاس در این روش می‌توان برای تولید مواد پیشرفته استفاده کرد.
دستکاری مواد در مقیاس نانومتری کاری بسیار دشوار است چرا که مشاهده این اجسام با چشم غیرمسلح امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر این ذرات به‌گونه‌ای هستند که غالبا دارای سطوح غیرقابل انطباق بوده و نمی‌توان آنها را به‌صورت ساختارهای منظم کنار هم چید. آرایش واحدهای سازنده لگو کنار هم کار ساده‌ای است و در نهایت می‌توان ساختارهای پیچیده با استفاده از آنها ایجاد کرد. دلیل این امر آن است که این واحدها را با اطمینان می‌توان در محل مورد نظر قرار داد.
کاروس می‌گوید: «ما برای این که بتوانیم واحدهای سازنده را کنار هم قرار دهیم، از یک ماده رایج برای پوشش‌دهی سطح ذرات استفاده کردیم. آنها را با پلی‌‌فنل پوشش‌‌ داده و با این کار این واحدها همانند واحدهای لگو شدند. با این کار می‌توان این نانوذرات را به‌صورت منطقی کنار هم قرار داد و با استفاده از یک معماری از پیش تعیین شده، شکل مورد نظر را تولید کرد.»
این گروه نشان دادند که با این روش می‌توان ساختارهای مختلف نظیر نانوسیم پلیمری، نانوورق و نانومکعب تولید کرد. امکان ایجاد ساختارهای سه بعدی با این روش وجود دارد به طوری که می‌توان ابرشبکه‌های عظیم با این واحدهای پوشش‌دار تولید کرد. این راهبرد برای تولید ساختارهایی با انعطاف‌پذیری بالا مناسب بوده، ترکیباتی که می‌تواند در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این روش برای تولید ساختارهایی با ابعاد چند نانومتر تا چند سانتیمتر مناسب است.