برگزاری سمینار تخصصی بهره گیری از فرصت های فناوری نانو در صنعت برق در شیراز

سمینار آشنایی با کاربردهای فناوری نانو صبح روز دوشنبه دهم آبان ۱۳۹۵ در محل سالن کنفرانس ۵۰ نفره شرکت برق منطقه ای فارس برگزار شد. این سمینار با حضور ۴۷ نفر از افراد فعال و تاثیر گذار در صنعت برق استان فارس برگزار شد و حدود ۳ ساعت به طول انجامید.

سمینار از ساعت ۹ صبح با تلاوت قرآن و پخش سرود ملی شروع شده و مدعوین با کارنامه فعالیت های ستاد ویژه فناوری نانو در بخش های مختلف آشنا شدند و انواع خدمات و حمایت های ستاد برای حاضرین تشریح شد. در ادامه کاربردهای فناوری نانو در بخش های مختلف صنعت برق (تولید، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی) معرفی شده و در مورد هر کدام توضیحات لازم ارائه شد.

برگزاری این سمینار به صورت تعاملی انجام شده و در هر بخش حاضرین سوالات خود را مطرح نمودند. از اهم موارد مطرح شده از سوی حاضرین می توان به مباحث اقتصادی و زیست محیطی مربوط به استفاده از فناوری نانو و چالش های فراروی استفاده از محصولات فناوری نانو در صنعت برق اشاره کرد. همچنین نظرات کارشناسان صنعت برق استان فارس در مورد مشکلات ناشی از ریزگردها بر شبکه های انتقال و توزیع انرژی الکتریکی مطرح شده و در مورد راهکارهایی که فناوری نانو در این زمینه می تواند در اختیار صنعت برق بگذارد بحث و تبادل نظر شد.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

برای این برنامه از مدیران و کارشناسان شرکت های برق منطقه ای فارس، شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، شرکت توزیع نیروی برق شیراز و شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر دعوت به عمل آمده بود که در مجموع ۴۷ نفر در سمینار شرکت کرده بودند. ۴۰ نفر از حاضرین از شرکت برق منطقه ای فارس، ۳ نفر از شرکت توزیع نیروی برق شیراز و ۲ نفر از شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر بودند. حدود ۱۷ درصد از شرکت کنندگان در این سمینار در سطح مدیریتی بوده و مابقی افراد حاضر در سمینار را کارشناسان بخش های مختلف صنعت برق تشکیل می دادند.
در انتهای این سمینار فرم های تبادل فناوری در بین حضار علاقه مند توزیع شده و بعد از تکمیل جمع آوری شد. تعداد فرم های جمع آوری شده ۵ مورد بوده که دو مورد از آن ها به برقراری ارتباط با ستاد و کسب اطلاعات اختصاص داشته است. یکی دیگر از این درخواست ها در زمینه رفع چالش های موجود در سیستم ارتینگ فشار قوی و درخواست دیگری در زمینه مقره برای خطوط فشار قوی بوده است. همچنین یک مورد درخواست هم در زمینه مقابله با ریزگردها تکمیل و تحویل شد.
در راستای تحقق بهتر اهداف ترویجی این سمینار همچنین چند عنوان کتابچه و گزارش صنعتی به شرح زیر در بین شرکت کنندگان توزیع شد.

۱- کتابچه محصولات فناوری نانو (نگارش جدید)
۲- کتابچه محصولات فناوری نانو در صنعت برق
۳- گزارش صنعتی کاربردهای فناوری نانو در صنعت مقره
۴- گزارش صنعتی کاربردهای فناوری نانو در صنعت سیم و کابل
۵- گزارش صنعتی کاربردهای فناوری نانو در زمینه چاه ارت