فناوری نانوذرات برای بهبود داروی ضدایدز

پژوهشگران انگلیسی با استفاده از نانوذرات، روشی برای بهبود درمان ایدز ارائه کردند. با این فناوری هزینه درمان کاهش یافته و امکان افزایش دوز دارو فراهم می‌شود.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه لیورپول به دنبال بهبود روش درمان بیماری ایدز بوده و در حال توسعه نانودارویی برای مقابله با این بیماری است.
این گروه تحقیقاتی با همکاری بخش نانوپزشکی این دانشگاه به رهبری آندرو آون به دنبال استفاده از فناوری‌ نانو برای بهبود داروی ضد ایدز است. نانوپزشکی، شاخه‌ای از فناوری‌ نانو است که در آن راهکارهایی برای مقابله یا پیش‌گیری از بیماری ارائه می‌شود. این رشته نوپدید در حال رشد بوده و پتانسیل بالایی در تغییر جدی علوم پزشکی دارد. در حال حاضر نانوپزشکی محصولات متعددی را به دنیای پزشکی ارائه کرده است.
برای درمان ایدز، داروهای موجود در بازار به‌صورت خوراکی بوده و تعیین دوز مناسب آن با پیچیدگی‌هایی همراه است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که نانوپزشکی گزینه مناسبی برای ایجاد بهبود در روش‌های رایج است. این گروه تحقیقاتی روی توسعه داروهای خوراکی متمرکز هستند که برای این کار به دنبال استفاده از فناوری نانوذرات صلب دارویی هستند که موجب بهبود جذب دارو در بدن می‌شود. این فناوری، دوز و هزینه دارو را کاهش می‌دهد. با این کار امکان استفاده از این دارو برای افراد مختلف فراهم می‌شود.
در حال حاضر، هیچ دارویی خوراکی مبتنی بر فناوری‌ نانو برای درمان ایدز وجود ندارد. این پروژه به دنبال توسعه روش‌های درمانی فعلی بوده که در آن‌ها از اتانول برای پایدار کردن لوپیتاویر استفاده می‌شود؛ ماده‌ای با خواص ضدویروسی که انحلال کمی دارد.
این گروه نشان دادند که با این فناوری جدید مبتنی بر نانوذرات می‌توان نانودارویی قابل پخش شدن در آب تولید کرد که بی‌نیاز از الکل است.
آون می‌گوید: «این پروژه میوه همکاری بین رشته‌ای است. ما از این پتانسیل برای غلبه بر چالش‌های فعلی در درمان بیماری استفاده کردیم. این روش فرصت افزایش دوز دارو را برای ما فراهم می‌کند. این فناوری فرمولاسیون بهتری برای درمان ایدز فراهم می‌کند.»
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Accelerated oral nanomedicine discovery from miniaturized screening to clinical production exemplified by paediatric HIV nanotherapies در نشریه Nature Communications منتشر شده‌است.