امضا یادداشت تفاهم همکاری در حوزه فناوری نانو بین ایران و اسلوونی

به منظور توسعه و تقویت روابط علمی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلوونی تفاهم‌نامه همکاری علمی و فناوری بین ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و آژانس تحقیقات کشور اسلوونی و با حضور روسای جمهور دو کشور منعقد شد.

همزمان با سفر رییس‌جمهور اسلوونی در صدر هیاتی بلندپایه به ایران با هدف توسعه مناسبات دو کشور، تفاهم‌نامه همکاری فناوری نانو بین ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و آژانس تحقیقات کشور اسلوونی به امضا رسید.

رییس جمهوری اسلامی ایران در  مراسم امضا این تفاهم‌نامه با تاکید بر همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف فنی و مهندسی، امور زیربنایی، علمی و فرهنگی، فناوری‌های نوین و به‌ویژه نانو و بیوتکنولوژی، امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری را نشان دهنده عزم دو کشور برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه فناوری‌های نوین دانست.

پیرو امضای این تفاهم‌نامه و به منظور انجام مذاکرات در خصوص اجرای آن، نشستی با حضور مدیران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و هیاتی به سرپرستی ریاست آژانس تحقیقات اسلوونی به همراه نمایندگانی از وزارت امور خارجه اسلوونی و نمایندگانی از موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی این کشور در محل ستاد نانو برگزار شد.

در این نشست دو طرف در خصوص همکاری‌های آینده بین دو کشور به‌ویژه در زمینه انتقال علم و فناوری، تبادل محقق و دانشجو و همکاری در انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین در خصوص کاربردهای احتمالی نانوفناوری‌های توسعه یافته در صنایع مختلف ایران و استفاده از این تجربیات در صنایع اسلوونی مواردی مطرح شد تا از این طریق زمینه برقراری ارتباط بین فناوران و صنایع مختلف دو کشور در آینده و در قالب برگزاری فروم تبادل فناوری ایجاد شود. همکاری در حوزه توسعه استانداردهای مشترک در فناوری نانو نیز از دیگر مواردی بود که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.

در پایان این نشست نیز نمایندگان هیات اسلوونی از نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو ایران که در محل ستاد نانو برگزار شده بود بازدید کردند.