آیا «بـورفـن» جایگزین «گرافن» در صنعت الکترونیک انعطاف‌پذیر است؟

نتایج یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که ساختار لایه‌ای از جنس بور که «بورفن» نام دارد، دارای خواص بهتری نسبت به گرافن بوده و می‌تواند جایگزین این ماده در صنعت الکترونیک انعطاف‌پذیر باشد.

محققان دانشگاه رایس معتقداند که بورفن، ساختاری به ضخامت اتمی از جنس بور، می‌تواند گزینه بهتری برای گرافن در صنعت الکترونیک انعطاف‌پذیر باشد.
طی سال‌های اخیر محققان روی استفاده از موادی نظیر گرافن در صنعت الکترونیک انعطاف‌پذیر کار کرده‌اند. استحکام، انعطاف‌پذیری و هدایت الکتریکی بالا از جمله ویژگی‌های گرافن برای استفاده در این حوزه است.
هر چند گرافن عملکرد بسیار خوبی در ادوات انعطاف‌پذیر دارد، اما مواد دیگری نظیر اکسید قلع ایندیم در حال حاضر در صنعت الکترونیک استفاده می‌شود که به دلیل صلب بودن و فقدان انعطاف‌پذیری استفاده از آن محدود است. به همین دلیل گرافن گزینه بهتری برای استفاده در الکترونیک انعطاف‌پذیر است. اما بور نیز اخیراً به‌عنوان یکی از مواد قابل استفاده مطرح شده‌است. بروفن برخی از مشکلات گرافن را نداشته و گزینه مناسب‌تری نسبت به گرافن در صنعت الکترونیک انعطاف‌پذیر است.
ماجرا از سال ۲۰۱۴ آغاز شد که بوریس یاکوبسان از دانشگاه رایس نشان داد که ساختار بور B36 پایداری بالایی داشته و از تقارن بالایی برخوردار است. در همان سال، محققان اعلام کردند که باکی‌بالی با ۴۰ اتم کربن تولید کردند که تمام ساختار آن از بور تشکیل شده بود. این ساختار قابلیت استفاده در صنعت الکترونیک را دارا بود.
ادامه تحقیقات تیم بوریس نشان داد که اگر بورفن روی سطح بسیار صاف رشد یابد، ساختار هگزاگونالی پیدا می‌کند که شباهت زیادی به گرافن دارد.
حال اگر بورفن روی سطح نقره رشد کند، ساختار آن دارای فراز و نشیب‌های تناوبی می‌شود که این ویژگی موجب انعطاف‌پذیرتر شدن این ماده می‌شود. جدا کردن بورفن از سطح نقره نیز به سادگی انجام می‌شود؛ بنابراین به راحتی می‌توان آن را به هر زیرلایه‌ای منتقل کرد. بورفن بعد از انتقال به سطح مورد نظر، ویژگی‌های خود نظیر انعطاف‌پذیری و خواص الکتریکی که روی سطح نقره داشته، حفظ می‌کند.
بورفن حالت فلزی داشته و از هدایت الکتریکی بسیار بالایی برخوردار است. این ماده قابلیت استفاده در ادوات قابل پوشیدن را دارا بوده و می‌تواند جایگزین گرافن شود.