از بین بردن ویروس آنفولانزا در موش‌ها با نانوذرات

پژوهشگران با استفاده از نوعی نانوذرات موفق به درمان آنفولانزا در موش‌‌ها شدند. این دارو به گونه‌ای طراحی شده که ویروس را به خود جلب کرده و از بین می‌برد.

محققان موسسه پلی‌تکنیک رنسلر در مقاله‌ای که اخیرا منتشر کردند روشی مبتنی بر نانوذرات برای درمان آنفولانزا در موش‌ها ارائه کردند.
این دارو که با کمک محققانی از کره‌جنوبی طراحی شده به گونه‌ای است که ذرات ویروس را به خود جلب می‌کند، همین که ویروس‌ها به دارو متصل شوند، دارو شروع به از بین رفتن می‌کند.
در مقاله‌ای که محققان در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رساندند آمده است: «این راهبرد قابل استفاده برای روش‌های پیشگیری از بیماری‌های انسان است که در آن ویروس عامل بیماری است.»
آزمون‌های انجام شده روی این داروی مبتنی بر نانوذرات نشان می‌دهد که ۷۵ درصد از موش‌هایی که به نوعی آنفولانزای مرگبار مبتلا بودند، درمان شدند در حالی که موش‌های کنترل کاملا از بین رفتند.
رابرت لینهارت از محققان این پروژه می‌گوید: « ما می‌توانیم ثابت کنیم که این راهبر قادر به از بین بردن ویروس‌ها است.»
ویروس‌ها همانند زمانی که به کربوهیدرات‌های سلول میزبان متصل می‌شوند، به این دارو می‌چسبند. از این روش می‌توان برای درمان ویروس زیکا، HIV، مالاریا و ویروس تب دانگ استفاده کرد. در واقع این دارو ویروس‌ها را به سوی خود جلب می‌کند تا به جای سلول‌های میزبان، به این ترکیب متصل شود. با اتصال به این ترکیب، عفونت‌زایی ویروس از بین می‌رود.
این داروی جدید می‌تواند برای استرین آنفولانزا استفاده شود چیزی که حتی واکسن‌ها نیز قادر به درمان آن نیستند.
البته هنوز مطالعات بیشتری نیاز است تا مشخص شود که نانوذرات در بدن میزبان چه رفتاری دارند، بنابراین چند سال تحقیق و آزمون بالینی نیاز است.
قدم بعد در این پروژه آن است که آزمون بالینی دیگری روی حیوانات انجام شود تا جنبه‌های مختلف این دارو مشخص شود. این گروه به دنبال توسعه این روش برای مقابله با ویروس زیکا هستند، ویروسی که اخیرا در مرکز و شمال آمریکا شیوع پیدا کرده است. زنان بارداری که مبتلا به این ویروس می‌شوند معمولا مشکلات جدی را متحمل می‌شوند.
این گروه تحقیقاتی به دنبال یافتن ساختارهای کربوهیدراتی هستند که بتواند به پروتئین سطح ویروس زیکا بچسبد.