نقاط کوانتومی عاری از کادمیم برای ساخت نمایشگرهای کم‌مصرف

شرکت سوئیسی نانوگرید اقدام به تولید نانومواد جدیدی کرده که قابلیت استفاده در نمایشگرها را داراست. این مواد را می‌توان جایگزین نقاط کوانتومی کادمیمی کرد. یکی از ویژگی‌های این مواد، کاهش مصرف انرژی نمایشگرهاست.

نانوگرید (Nanograde) یک شرکت فعال در حوزه تولید مواد مورد استفاده در صنعت الکترونیک است. این شرکت تخصص ویژه‌ای در حوزه مواد الکترونیک چاپی و فیلم‌های مورد استفاده در نمایشگرها دارد. نانوگرید اخیراً نانومواد مختلفی برای استفاده در صنعت نمایشگر تولید کرده است که می‌توان از آن برای بهبود کیفیت و کاهش مصرف انرژی استفاده کرد. نقاط کوانتومی عاری از کادمیم از جمله مواد مورد نظر این شرکت برای استفاده در تلویزیون‌هاست.
نقاط کوانتومی هالیدهای سرب سزیم (CsPbX3) پروسکیت توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. دلیل این امر خواص نوری بسیار خوب آن‌هاست، به طوری که می‌توان بهره کوانتومی بالای ۸۵ درصد را با استفاده از آن‌ها به دست آورد. فناوری نقاط کوانتومی عاری از کادمیم در فیلم‌های نور زمینه قابل استفاده هستند و به عنوان گزینه‌ای جایگزین برای سامانه‌های مبتنی بر CdSe و InP شناخته می‌شوند.
نتایج یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که نقاط کوانتومی هالید سرب سزیم می‌تواند به عنوان لایه مبدل رنگ در نمایشگرها استفاده شود. این مواد دارای خواص جذب منحصر به فردی هستند، به طوری که آن‌ها را به عنوان مبدل رنگ معرفی کرده است.
برای تولید این سامانه‌ها، معماری ویژه‌ای پیشنهاد شده که در شکل زیر دیده می‌شود.
filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636
 نور آبی پیکسل‌ها به نور سبز یا قرمز تبدیل می‌شود، بنابراین از آن می‌توان در ساخت نمایشگرهای LCD یا OLED استفاده کرد.
این فناوری پتانسیل بالایی برای کاهش مصرف انرژی در تلویزیون‌ها دارد. در صورت استفاده از این فناوری نیازی به استفاده از فیلتر رنگ نیست؛ بنابراین هیچ نوری جذب فیلتر نخواهد شد. پس مصرف انرژی در نمایشگرها کاهش می‌یابد، به طوری که می‌تواند با استفاده از این فناوری مصرف انرژی را تا یک سوم کاهش داد.