چالش نوآوری تولید نانوپوشش‌های چربی‌گریز پایدار روی سطوح فلزی یا شیشه‌ای

چهارمین چالش نوآوری فناوری نانو با موضوع «تولید نانوپوشش‌های چربی‌گریز پایدار روی سطوح فلزی یا شیشه‌ای» با هدف دستیابی به راهکاری کارآمد بر پایه فناوری نانو برای ایجاد خاصیت چربی‌گریزی در سطوح از سوی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه آغاز گردیده است.

چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، یکی از برنامه‏‌های مهم ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است که از ابتدای سال جاری با چشم‌انداز رفع مشکلات کلیدی یا نیازهای فناورانه صنایع مختلف کشور با اتکا به دانش و تخصص پژوهشگران و فناوران کشور آغاز به کار نمود. هم‌اکنون به فاصله اندکی از آغاز سومین چالش نوآوری فناوری نانو با عنوان
کاهش نفوذپذیری در لایه داخلی تایر خودرو، چهارمین دور از این رقابت
نوآورانه کلید خورده است.

مساله و هدف محوری چهارمین چالش نوآوری «ارائه راهکاری برپایه فناوری نانو برای توسعه لایه یا پوشش‌های نانویی چربی‌گریز پایدار و ماندگار روی سطوح فلزی و شیشه‌ای با قابلیت جلوگیری از آغشته‌شدن و یا باقی ماندن چربی، لک و دوده بر روی این سطوح» است. لازم به توجه است که آبگریز و چربی‌گریزکردن سطوح مختلف به منظور جلوگیری یا کاهش آلودگی آن‌ها همواره یکی از دغدغه‌های سازندگان و مصرف‌کنندگان انواع محصولات از قبیل لوازم خانگی و الکترونیکی بوده است. چراکه اعمال پوشش‌های چربی‌گریز روی سطوح علاوه بر کاهش زمان و هزینه‌های تمیزکاری به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند.

در این راستا ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به دنبال توسعه پوشش‌های چربی‌گریز پایدار روی سطوح فلزی یا شیشه‌ای» توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران کشورمان است. چالش پیش‌رو طی دو مرحله برگزار خواهد شد که در مرحله اول به طرح‌های برگزیده جایزه‌ای ۲۰ میلیون ریالی تعلق خواهد گرفت و طرح برتر نهایی در پایان مرحله دوم علاوه بر دریافت جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی و تسهیلات تجاری‌سازی، فرصت عقد قرارداد یا همکاری با هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی از طریق فروش دانش فنی، فروش محصول یا مانند آن‌ها خواهد داشت.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های نوآوری و فناوری نانو محققان دانشگاهی، فناوران و شرکت‏‌های دانش‌‏بنیان علاقمند به شرکت در این چالش تا تاریخ ۱۵ اسفندماه فرصت دارند ‏تا طرح‏ مفهومی اولیه خود را از طریق پایگاه اینترنتی چالش به دبیرخانه چالش ارسال نمایند. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت‌نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی اینترنتی فوق مراجعه نمایند.

لازم به ذکر است که پیش از این دور اول این
برنامه پس از برگزیده شدن طرح ارائه شده توسط یک شرکت دانش‌بنیان در مرحله
نهایی با موفقیت به پایان رسید و دومین چالش نوآوری نیز که اکنون در مرحله
ارزیابی قرار دارد با ثبت‌ ۹۷ طرح و نمونه اولیه شاهد استقبالی بی‌نظیر از
سوی محققان و فناوران کشور بود.

شایان ذکر است هم اکنون فراخوان چالش نوآوری «کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو» و نیر چالش فناوری با موضوع «ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی» روی همین سامانه در دسترس است.