فراخوان ارسال آثار هنری در هشتمین جشنواره دانش‌آموزی فناوری نانو

باشگاه نانو به‌منظور ایجاد یک جریان آموزشی- پژوهشی در میان دانش‌آموزان اقدام به برپایی جشنواره دانش‌آموزی فناوری نانو نموده است که در هشتمین دوره این جشنواره بخش فرهنگی و هنری نیز به آن اضافه شده است.

باشگاه نانو به‌منظور ایجاد یک جریان آموزشی- پژوهشی در میان دانش‌آموزان اقدام به برپایی جشنواره دانش‌آموزی فناوری نانو نموده است. تاکنون هفت دوره از این جشنواره با موضوع مقالات و دستاوردهای دانش‌آموزی برگزار شده است. از دوره هشتم بخش فرهنگی و هنری نیز به این جشنواره اضافه شده است. این مسابقه در سه بخش نقاشی، عکاسی و داستان‌نویسی برگزار خواهد شد.

هدف از برگزاری این بخش از مسابقه، ایجاد و تقویت خلاقیت در دانش‌آموزان درباره مفهوم و آینده فناوری نانو است.

در ادامه شرایط و ضوابط شرکت در مسابقه آمده آست:
–    علاقمندان به شرکت در بخش مسابقات فرهنگی و هنری (نقاشی، عکاسی و داستان‌نویسی) تا ۱۵ تیرماه فرصت دارند، نسبت به ثبت‌نام در این دوره اقدام نمایند.
–    دانش‌آموزان (به‌صورت انفرادی) می‌توانند در هریک از مسابقات فوق به‌صورت جداگانه شرکت نموده و برای هر مسابقه حداکثر تا سقف ۳ اثر به دبیرخانه ارسال نمایند.
–    افراد شرکت‌کننده باید دانش‌آموز و مشغول به تحصیل باشند و محدودیت سنی وجود ندارد.

دانش‌آموزان باید فرم مشخصات و آیین‌نامه مسابقه را از اینجا دانلود و آن را تکمیل نموده به همراه فیش بانکی خود به نشانی پستی باشگاه نانو ارسال نمایند.

تمام آثار ارسالی در صورت رعایت کردن شرایط و ضوابط مسابقه، در روز برگزاری جشنوراه به نمایش گذاشته می‌شوند. آثار دریافتی براساس شاخص‌هایی مانند میزان تطابق با موضوع، شرایط ظاهری، میزان خلاقیت و کیفیت هنری اثر و غیره توسط هیات داوران بررسی و امتیازدهی شده و در نهایت ۳ اثر برتر انتخاب و معرفی می‌شوند.

آثار منتخب علاوه‌بر گرفتن جایزه نقدی و گواهی حضور در جشنواره، در سایت باشگاه و مجله زنگ نانو منتشر می‌شوند.

موضوعات مسابقه عبارتند از:
•    مفاهیم نانو
دانش‌آموزان می‌توانند مفاهیمی از قبیل مقیاس نانو، خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی نانومواد، رویکرد تولید (پایین به بالا و بالا به پایین) و غیره را به‌طور ملموس نمایش دهند.

•    کابرد نانو
فناوری نانو به‌عنوان یک علم میان رشته‌ای در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد. دانش‌آموزان می‌توانند کاربردهای مختلف فناوری نانو را در آثار خود به نمایش بگذارند.
کاربرد نانو در صنعت مانند نانوکامپوزیت‌هایی که خواص فیزیکی و مکانیکی قطعات را بهبود می‌دهند، بتون‌های سبک و عایق‌های آیروژل، ادوات نظامی رادارگریز، نانوذرات مورد استفاده در صنایع خودرو (شیشه‌های پلیمری مقاوم به خراش)
کاربرد نانو در طبیعت مانند آبگریزی برگ نیلوفر آبی، چسبندگی کف پای مارمولک و غیره
کاربرد نانو در زندگی روزمره: نمایش تفاوت محصولاتی که از نانومواد در ساختار آنها استفاده شده است با محصولات عادی

•    آینده فناوری نانو: دانش‌آموز می‌تواند تصور خود از آینده فناوری نانو و اثر آن در بهبود زندگی روزمره مردم را ارائه دهد.