تفاوت‌های بارز در آمار پتنت‌های دفتار ثبت اختراع چین و آمریکا

تعداد درخواست‌های ثبت پتنت در دفتر SIPO در چین از USPTO در آمریکا پیشی گرفته است. این در حالی است که بیشتر این پتنت‌ها از سوی محققان و شرکت‌های داخل چین درخواست شده است. در حوزه فناوری‌نانو، نانوالکترونیک و نانومواد بیشترین سهم پتنت‌های خارجی را در SIPO به خود اختصاص داده‌اند که نشان از بازار قدرتمند چین در این دو حوزه دارد.

ثبت پتنت را می‌توان به عنوان یکی از شاخص‌های ارزیابی فناوری در یک کشور مورد استفاده قرار داد به طوری که آمار پتنت به نوعی انعکاس ‌دهنده نوآوری‌های فناورانه است. حتی از این آمار می‌توان برای بررسی رقبای بازار در یک حوزه استفاده کرد.
USPTO و SIPO به ترتیب دفاتر ثبت پتنت آمریکا و چین بوده که هر ساله پذیرای خیل عظیمی از پتنت‌ها هستند. در سال ۲۰۱۵ دفتر ثبت اختراع چین رکورد بالاترین درخواست ثبت پتنت در جهان را به نام خود ثبت کرد در حالی که پیش از این، USPTO این جایگاه را به خود اختصاص داده بود. SIPO در سال ۲۰۱۵، ۱٫۱۰۲ میلیون درخواست ثبت پتنت را دریافت کرد که نسبت به سال قبل از آن، ۱۸٫۷ رشد را تجربه کرده بود. این در حالی است که این رقم در آمریکا ۵۸۹۴۱۰ درخواست بوده است.
بررسی پتنت‌های این دو دفتر نشان می‌دهد که USPTO میزبان بیشترین درخواست ثبت پتنت از خارج (خارج از امریکا) است. تعادل جالبی میان درخواست ثبت پتنت از داخل و خارج آمریکا وجود دارد به طوری که معمولا نوسانات این درخواست‌ها تا حد زیادی به هم شبیه است. در SIPOکاملا شرایط متفاوت است، تا سال ۲۰۰۴، تعادلی مشابه USPTO میان درخواست‌های داخلی و خارجی در این دفتر ثبت پتنت بوده است اما از سال ۲۰۰۴ به بعد، نرخ درخواست‌های داخلی برای ثبت پتنت به سرعت افزایش یافته و تا سال ۲۰۱۵، این رقم ۱۲ برابر می‌شود در حالی که نرخ درخواست ثبت اختراعات خارجی در مدت مشابه، تنها دو برابر افزایش می‌یابد.
لازم به ذکر است که از نقطه نظر تعداد درخواست، دفاتر ثبت پتنت چین، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، اتحادیه اروپا، آلمان، هند، روسیه، کانادا و برزیل به ترتیب رتبه‌های اول تا دهم را در سال ۲۰۱۵ داشته‌اند. نکته جالب توجه در این است که تنها در آمریکا و اتحادیه اروپا، تعادل میان درخواست‌های داخلی و خارجی وجود داشته و در بیشتر کشورها، میزان یکی از درخواست‌ها بیشتر از دیگری است که در چین، ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان و روسیه میزان درخواست‌های داخلی بیش از درخواست‌های خارجی بوده و در هند، کانادا و برزیل درخواست‌های خارجی بیشتر است.
در حوزه فناوری‌نانو، رشد تعداد پتنت‌های خارجی در SIPO از سال ۲۰۰۰ آغاز شد و رشد نمایی را طی سال‌های گذشته بدست آورده است. آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی را باید از جمله کشورهایی دانست که بیشترین پتنت خارجی را در SIPO در حوزه فناوری‌نانو به ثبت رسانده‌اند.
ثبت پتنت‌های خارجی در یک کشور را می‌توان، نمادی از بازار آن کشور دانست. بررسی پتنت‌های خارجی SIPO نشان می دهد که تا سال ۲۰۰۹، نانوالکترونیک ۴۲ درصد از پتنت‌های خارجی SIPO را به خود اختصاص داده و بعد از آن نانومواد با ۴۱ درصد بیشترین سهم را در میان پتنت‌های خارجیSIPO داشته است. در واقع نانومواد و نانوالکترونیک را می‌توان بازاری جذاب در چین دانست که شرکت‌های خارجی به دنبال ثبت پتنت‌های خود در این حوزه‌ها در چین هستند تا از مالکیت فکری خود در این منطقه دفاع کنند. نانوزیست‌شناسی و پزشکی با ۹ درصد، اندازه‌گیری و شناسایی با ۵ درصد در رتبه‌های بعدی هستند. آلمان و آمریکا بیشتر در حوزه نانومواد و ژاپن، کره‌جنوبی و تایوان با تمرکز بیشتر روی نانوالکترونیک پتنت‌های خود را در SIPO به ثبت رسانده‌اند.