ایجاد گذرگاه موقت دارو در رگ‌ها با نانوذرات مغناطیسی

محققان نانوذرات مغناطیسی طراحی کردند که می‌تواند با ایجاد حفره در رگ‌های خونی از آن برای رهاسازی دارو در بافت استفاده کند.

محققان نانوذراتی از جنس اکسید آهن تولید کردند که می‌تواند به سلول‌های اندوتلیال که در رگ‌های خونی جمع شده‌اند، حمله کرده و حفره موقتی در آن ایجاد کند تا دارو از رگ وارد بافت شود. آنها این نانوذرات را هم در آزمایشگاه و هم در محیط زنده مورد آزمایش قرار داده‌اند.
پژوهشگران دانشگاه رایس دریافتند که می‌توان حفره‌ای در رگ‌های خونی به‌صورت انتخابی باز کرد، به طوری که امکان عبور مولکول‌های بزرگ از میان آن وجود داشته باشد. برای این کار از نانوذرات اکسید آهن استفاده می‌شود.
این نانوذرات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند امکان رسیدن مولکول‌های دارویی بزرگ را به بافت‌های بدن فراهم کنند. وجود خاصیت مغناطیسی قوی در این سامانه به محققان اجازه می‌دهد تا سلول‌های بنیادی متصل به این نانوذرات یا داروهای متصل به این نانوذرات را به محل مورد نظر در بدن برسانند. این راهبرد، امکان رهاسازی ماده مورد نظر را حتی در عمیق‌ترین نقاط بافت فراهم می‌کنند؛ جاهایی که با روش‌های رایج نمی‌توان به آنجا دست یافت.
در برخی بیماری‌ها، رهاسازی از طریق جریان خون تنها راه رساندن دارو به محل مورد نظر است. مولکول‌های کوچک به راحتی می‌توانند از میان سلول‌های رگ‌های خونی عبور کنند و خود را به محل مورد نظر برسانند. این در حالی است که مولکول‌های بزرگتر نظیر پروتئین‌ها نمی‌توانند با موفقیت از بخش اندوتلیوم عبور کرده و دچار نشت دارو می‌شوند.
این گروه تحقیقاتی مخزن میکروسیالی ساختند که ساختار رگ‌های بدن را شبیه‌سازی می‌کند. زمانی که میدان مغناطیسی اعمال می‌شود، نانوذرات موجود در میان سلول‌ها می‌توانند حفره‌ای در دیواره رگ باز کنند. حذف میدان مغناطیسی موجب می‌شود تا بعد از ۱۲ ساعت شکاف ایجاد شده بسته شود.
وارد کردن این فناوری به کلینیک‌ها و بیمارستان با چالش بزرگی روبرو است. به‌منظور استفاده از این فناوری در کبد و قلب باید یک میدان مغناطیسی بسیار بزرگ به کار برد.