پر کردن حفره‌ها در فک با نانوساختار ‌زیست‌تخریب‌پذیر

شرکت اورتوژن موفق به ارائه فناوری موسوم به نانوژن شده‌است که درصورت استفاده از آن در فک، می‌توان تشکیل استخوان را در فرآیند ترمیم دندان تسریع کرد.

بنیان‌گذار شرکت اورتوژن (Orthogen) از زمانی که یک متخصص در دانشگاه نیویورک بود، روی تحقیقات زیست‌پزشکی کار می‌کرد تا این که در سال ۲۰۰۷ شرکت اورتوژن را تأسیس نمود تا با استفاده از فناوری‌ نانو روی فرصت‌های موجود در ترمیم استخوان کار کند.
او در این مسیر از همکاری با دانشگاه روتگرز بهره برد تا این که پس از دو دهه تحقیقات موفق به ارائه فناوری موسوم به NanoGen شد. این فناوری را می‌توان اولین جوانه استخوان دندانی مبتنی بر فناوری‌ نانو دانست. به دلیل ساختار نانوبلوری نانوژن، این ماده در مدت ۱۲ تا ۱۶ هفته به‌صورت کنترل شده دچار زوال ساختاری شده و می‌تواند به‌عنوان ماده استخوانی در طول جوانه‌زنی دندان به کار گرفته شود. با زوال نانوژن، مواد موجود در آن تبدیل به فسفات کلسیم شده و تولید استخوان آغاز می‌شود. در مدت ۳ تا ۴ ماه، سایت‌های خالی با استخوان پر می‌شود.
فناوری این شرکت نشان داد که سولفات کلسیم بسیار زیست‌تخریب‌پذیر بوده و می‌تواند موجب تحریک رشد استخوان شود؛ در حالی که هیچ سمیتی نیز برای بدن ندارد. به محض حل شدن، یون‌های کلسیم و سولفات به وجود آمده و به فسفات کلسیم متصل می‌شوند.
ایمپلنت‌های دندانی مدت‌هاست که در دنیای دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ایمپلنت‌ها با جراحی در فک قرار داده می‌شوند. عفونت یکی از عوامل شکست در فرآیند کاشت ایمپلنت‌هاست. با ظهور فناوری‌‌ نانو، توجه به این حوزه برای بهبود شانس جراحی‌های ایمپلنت نیز افزایش یافت، به طوری که بسیاری از محققان به دنبال استفاده از نانومواد در ساخت نسل جدید ایمپلنت‌های دندانی هستند. افزایش درآمد در این حوزه موجب شده تا شرکت‌های مختلف نسبت به وارد شدن به این حوزه علاقه‌مند شوند و به دنبال کسب درآمد در این حوزه باشند. با توجه به این که بحران مالی در جهان در حال پایان یافتن است، اقتصاد کشورها رو به بهبودی بوده و این موضوع موجب افزایش بیشتر درآمد در این حوزه خواهد شد.