برنامه همکاری و هم‌افزایی شرکت‌ها برای توسعه محصولات

یکی از شرکت‌های توسعه دهنده نانوداروی ضدسرطان، وارد برنامه‌ای شده که در آن امکان مشاوره گروهی و هم‌اندیشی درباره فناوری‌های در حال توسعه شرکت‌ها فراهم می‌شود. با این کار برخی چالش‌ها با استفاده از خردجمعی و هم‌افزایی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

اندورکس فارماکیوتیکالز (EnduRx Pharmaceuticals) یک شرکت‌ دارویی است که در حوزه فناوری‌ نانو فعالیت می‌کند. این شرکت اعلام کرد که مراحل شرکت در برنامه CONNECT Springboard Accelerator را به پایان رسانده است؛ برنامه‌ای که برای شرکت‌های نوآور در منطقه ساندیگو تدارک دیده شده‌است. در این برنامه که شرکت در آن برای کارآفرینان رایگان است، شرکت‌ها، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران فرصت گفتگو و تبادل نظر را پیدا می‌کنند و می‌توانند نقطه نظرات سازنده خود را در مورد فناوری‌های مورد استفاده به اشتراک بگذارند. به اعتقاد دیوید لیموند از مدیران شرکت اندورکس، همکاری با صاحب‌نظران به مدت چند ماه به آنها فرصت بهبود در مسیر تولید می‌دهد تا بتوانند محصولات بهتری به بازار عرضه کنند. این برنامه به آنها امکان می‌دهد تا برنامه‌های آتی و مراحل بعدی توسعه را با استفاده از نظرات سازنده اصلاح کنند.
این شرکت به دنبال تجاری‌سازی نانوداروی ضدسرطان است. همچنین روی ساخت نانوذراتی کار می‌کند که  برای رهاسازی دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نانوذرات توسط اریک روسلاهتی از مؤسسه شناسایی دارو در استنفورد طراحی و ساخته شده‌است.
این نانوذرات قادراند دارو را به محل تومور منتقل کرده و در آنجا رهاسازی کنند. در نسخه‌ای که این شرکت در حال توسعه آن است، از یک پپتید ویژه نیز استفاده شده که می‌تواند سلول‌های مورد نظر را هدف قرار داده و به درون آنها نفوذ کند. درون نانوذرات از قبل دارویی قرار داده شده که می‌تواند با سلول‌های هدف برهم‌کنش دهد. این برهم‌کنش موجب فرآیند آپوپتاسیس در سلول می‌شود؛ فرآیندی که به نوعی مرگ سلولی است.
وجود قابلیت نفوذ به سلول‌ها موجب می‌شود تا دارو بتواند در مدت زمان چند دقیقه به درون تومور وارد شود. در واقع این قابلیت منجر به اثربخشی بیشتر دارو در فرآیند درمان شده و اثرات جانبی را کاهش می‌دهد.