آشنایی با بزرگترین نانوماشینی که در رقابت نانوماشین‌های فرانسه شرکت کرد!

محققان آمریکایی نانوماشینی را به رقابت نانوماشین فرانسه فرستاده بودند که آن را می‌توان بزرگترین نانوماشین ساخته شده تاکنون دانست. این نانوماشین ۳٫۴ نانومتر طول و ساختاری شبیه به حرف H داشت.

با شنیدن نام‌های لامبورگینی و فراری، خودروهایی اسپرت با سرعت بالا به ذهن می‌رسند که از سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را در زمان چند ثانیه به‌دست می‌آورند.
محققان نانوماشین بسیار کوچکی ساختند که از نظر عملکرد و سرعت با این خودروها بسیار تفاوت دارند. این نانوماشین که توسط محققان دانشگاه اوهایو ساخته شده، بزرگترین نانوماشینی است که تاکنون تولید شده‌است.
این نانوماشین دارای طول ۳٫۴ نانومتری است که ساختاری شبیه به یک خودرو دارد. این نانوماشین از چهار مولکول نسبتاً بزرگ کیوکوربیتوریل به‌عنوان چرخ استفاده می‌کند. این نانوماشین چندی پیش در مسابقه نانوماشین‌ها در مرکز تحقیقات ملی فرانسه شرکت کرد؛ رقابتی که به‌عنوان اولین مسابقه نانوماشین‌ها در جهان نام گرفت.
اریک میسون و ساو های هلا ابداع کنندگان این نانوماشین بودند که ساختاری شبیه به حرف H را طراحی کردند. در این ساختار از مولکول پیچیده سودوروتاکسین استفاده شده‌است. برای تأمین انرژی حرکتی این نانوماشین از گیرنده‌های دارای بار مثبت استفاده شده‌است که نوک میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی نیز به‌عنوان محرک برای شروع حرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در این نانوماشین از اتم‌های طلا و نقره نیز استفاده می‌شود. این نانوماشین در رقابت نانوماشین‌ها شروع خوبی داشت و پیش از این که متوقف شود، ۴۳ نانومتر به جلو حرکت کرد. عملکرد آن به‌گونه‌ای بود که جایگاه سوم را به خود اختصاص داد که البته عملکرد چشمگیری نبود.
به اعتقاد سازنده این ماشین، هدف اصلی از تولید آن تبلیغات و ترویج فناوری‌ نانو برای مردم بود. در حال حاضر چالش‌های بزرگی در مسیر حرکت دادن این نانوماشین‌ها وجود دارد و باید از میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی استفاده نمود.
میسون می‌گوید: «هدف ما از ساخت این ماشین، تبلیغ عمومی برای علم نانو بود. هر یک از سازندگان نانوماشین هدف خاص خود را دنبال می‌کنند. ما نیز به دنبال این بودیم که ببینیم آیا می‌توان ابرمولکول‌های آرایش یافته را روی یک سطح قرار داد و حرکت آن را کنترل نمود.»