فرش های نانویی ایرانی، زینت‌بخش شهرهای اروپایی و آسیایی

شرکت نساجی فرخ سپهر کاشان در سال ۹۴ بخشی از فرش های ماشینی آنتی باکتریال خود را به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کرده است. خاصیت ضدباکتری این فرش‌ها ناشی از بهره‌گیری فناوری نانو در آنهاست. نام چین، روسیه و انگلیس در بین کشورهای واردکننده‌ی فرش های ماشینی آنتی باکتریال دیده می شود.

چین، عراق، روسیه، انگلیس، امارات، بحرین، عربستان و عمان کشورهای هدف شرکت نساجی فرخ سپهر کاشان برای صادرات فرش های ماشینی آنتی باکتریال در سال ۹۴ بوده اند. صادرات این فرش ها حدود دو میلیون دلار برای این شرکت، ارزآوری داشته است که تقریباً هفت درصد کل صادرات محصولات نانوی ایران در سال ۱۳۹۴ را تشکیل می دهد.

شرکت نساجی فرخ سپهر کاشان، عضو گروه فرش فرهی، یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدکننده نخ پلی استر فیلامنت در صنعت فرش ماشینی کشور است. این مجموعه ی صنعتی با انجام تحقیقات دانش محور و ارتباط مستمر با مراکز پژوهشی در چند سال گذشته، موفق به تولید انواع نخ پلی استر آنتی باکتریال برای استفاده در صنعت نساجی و تولید فرش های ماشینی آنتی باکتریال با استفاده از فناوری نانو شده است.
میکروب‌ها، باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها مانند کورینه باکتریوم گزروزیس، از دلایل اصلی ایجاد بیماری‌ها، عفونت‌ها و ایجاد بوی بد هستند. لذا استفاده از مواد ضدعفونی کننده که منجر به کاهش فعالیت این موجودات می‌‌شود، می تواند حائز اهمیت باشد. در این میان فعالیت ضدمیکروبی نقره به اثبات رسیده و در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار گرفته‌ است. شرکت نساجی فرخ سپهر کاشان با هدف جلوگیری از بوگرفتن فرش در اثر تماس عرق بدن با سطح آن در مراکز پر رفت و آمد مانند مساجد و نواحی مسکونی، اقدام به تولید محصول فرش آنتی باکتریال و عرضۀ آن به بازارهای داخلی و خارجی کرده است.