“شبکه‌ی رصد فناوری” مرجعی برای یافتن بهترین مسیر در توسعه فناوری‌های کلیدی نانو

یکی از طرح‌های ارائه‌شده در دهمین نمایشگاه فناوری نانو، طرح “شبکه‌ی رصد فناوری نانو” است. در این طرح بناست با ایجاد یک شبکه‌ی گراف به‌هم‌پیوسته و منسجم بین نقاط مختلف رصدگر در حوزه‌ی فناوری و بازار در سراسر کشور، اطلاعات مرتبط با فناوری‌های کلیدی و آینده‌دار به‌صورت نظام‌مند به مخاطبِ فنّاور عرضه‌شده تا مسیر توسعه‌ی فناوری در موضوعات مرتبط هموارتر گردد.

قبل از حرکت در مسیر توسعه‌ی یک فناوری، نیاز است تا بدانیم که در حال حاضر در کجای این مسیر قرار داریم، چه راه‌هایی به هدف نهایی ما ختم می‌شود و چه راه‌هایی می‌تواند سرعت ما را در پیمایش این مسیر افزایش دهد. به‌طور خاص، باید اطراف خود را ببینیم و با آگاهی از وضعیت موجود قدم برداریم. پیشرفت‌های کشورهای دیگر در حوزه‌ی فناوری نانو، فناوری‌های مشابه، زیرساخت‌های موجود و گلوگاه‌های مسیر از مواردی است که باید دقیقاً تحت نظر قرار بگیرد. طرح شبکه رصد فناوری نانو یک شبکه‌ی منسجم سراسری است که پیشرفت‌ها و اقدامات انجام‌شده در حوزه‌ی نانو در سراسر کشور را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.
سعید حاتمی خواه، دبیر این طرح، با بیان هدف از راه‌اندازی این سامانه، ضرورت‌های ایجاد آن را این‌گونه برشمرد: «مخاطبان توسعه‌ی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، عموماً افراد جوانی هستند که به علت‌های مختلف از جمله دغدغه‌ی اشتغال، بحث نظام‌وظیفه، در سن ازدواج بودن و… از قدرت ریسک بالایی برخوردار نیستند؛ درحالی‌که توسعه‌ی فناوری به‌خودی‌خود یک موضوع با ریسک بالاست. درواقع هدف ما این است تا این امکان برای کسی که می‌خواهد در حوزه‌ی فناوری نانو قدم بردارد فراهم شود که بتواند با صرف هزینه و وقت اندک، بهترین مسیر را برای موفقیت خود انتخاب کند و ریسک‌پذیری او افزایش یابد.»
وی در ادامه افزود: «در حال حاضر شرکت‌ها و افرادی در کشور به‌صورت غیر منسجم و نقاط پراکنده حضور دارند که بنا به درخواست متقاضیان عموماً دولتی، کار رصد را در یک حوزه‌ی خاص انجام می‌دهند. درواقع این شبکه برای آن است که این نقاط پراکنده به هم متصل شده و محتوای مناسب در اختیار عموم فناوران قرار بگیرد. درواقع این مراکز مانند تکه‌های پازل هستند که وقتی به‌صورت به‌هم‌پیوسته کار کنند موجب می‌شود کارشان هم‌افزایی پیدا کرده و نتیجه‌ی بهتری داشته باشد.»
حاتمی خواه با اشاره به اینکه در حوزه‌هایی که متولی خاصی وجود نداشته باشد، خود شبکه رصد جهت تولید محتوای مناسب، اقدام خواهد کرد، به پروژه “رصد پایان‌نامه‌ها” به‌عنوان یک نمونه اشاره کرد و افزود: «در حال حاضر بیش از ۲۱۰۰۰ عنوان پایان‌نامه و رساله‌ی انجام‌شده در حوزه‌ی فناوری نانو داریم. تا به امروز هیچ نهادی به‌صورت دقیق و منسجم این پایان‌نامه‌ها را رصد نکرده است تا مشخص شود در چه حوزه‌های کم کار شده و در چه حوزه‌هایی زیاد کار شده است. ازآنجایی‌که دسترسی به منابع برای پایش این پایان‌نامه‌ها برای ما فراهم است بنابراین اقدام به بررسی دقیق آن‌ها کرده‌ایم. ما این کار را از یک سال پیش آغاز کرده‌ایم و تا ماه آبان ماه مجموعه‌ی گزارش‌های مرتبط منتشر خواهد شد.»
شایان‌ذکر است، نسخه‌ی دوم سایت شبکه رصد فناوری نانو به نشانی www.nanoreview.ir تا انتهای آبان ماه سال جاری راه‌اندازی خواهد شد.