معرفی ۲۰ شرکت نانویی ایرانی در غرفه‌ی صنعت و بازار نمایشگاه فناوری نانو

غرفه‌ی صنعت و بازار، وابسته به ستاد ویژه‌ی توسعه فناوری نانو، به روال سال‌های گذشته در دهمین نمایشگاه فناوری نانو حضور داشت. این غرفه معرف ۲۰ شرکت نانویی ایرانی در دهمین نمایشگاه فناوری نانو بود. برخی از این شرکت‌ها موفق شده‌اند با تبادل فناوری با یک شرکت دیگر یا شرکت متقاضی، محصول خود را تولید و به فروش برسانند.

کارگروه صنعت و بازار یکی از زیرمجموعه‌های اصلی در ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری، با هدف ترغیب صنایع کشور برای به‌کارگیری فناوری نانو و حمایت از آن‌ها در مسیر تجاری‌سازی ایجاد شده است. رویکرد اصلی این کارگروه، آشنایی‌ صنایع کشور با کاربردهای فناوری نانو و تسهیل فرآیند انتقال فناوری از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و شرکت‌های فناور داخلی و یا منابع فناوری خارجی به متقاضیان صنعتی است. در همین راستا، غرفه‌ی کارگروه صنعت و بازار در دهمین نمایشگاه فناوری نانو اقدام به معرفی محصولات متنوعی از شرکت‌های نانویی ایرانی کرده است.
برای نمونه از میان آنها، شرکت نانوساختار مهرآسا در زمینه‌ی بررسی، تحقیق و به‌کارگیری فناوری نانو در رابطه با تولید نانوالیاف و همچنین دستگاه صنعتی تولید انبوه الیاف نانو فعالیت می‌نماید. این شرکت با همکاری شرکت فرانگار شرق موفق به تولید فیلترهای خودرویی نانویی شده است. این فیلترها با تصفیه‌ی کامل هوای ورودی به محفظه‌ی احتراق، موجب افزایش طول عمر موتور، کاهش مصرف سوخت و افزایش شتاب و نرمی موتور خودرو می‌شوند.
شرکت راموآلیبرت تولیدکننده‌ی قطعات تزریقی پلیمری، گرانول‌های ضد میکروب و گروهی از نانومواد در واحد تحقیق و توسعه‌ی خود است. این شرکت با شرکت مهرسازگستر پارس، تولیدکننده‌ی قطعات خودرویی به تبادل فناوری پرداخته و موفق به تولید و عرضه‌ی سینی فن خودرو نانویی شده است. این محصول از وزن کمتر و استحکام بالاتری نسبت به نمونه‌ی رایج برخوردار است.
شرکت سوین پلاسما نیز شرکتی فعال در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات پوشش‌های نانوساختار است که موفق به انتقال این فناوری به شرکت مگاموتور شده است. شرکت مگاموتور که تولیدکننده‌ی گیربکس و اکسل در صنعت خودروست که با بهره‌گیری از نانوپوشش‌ها بر روی ابزارآلات دنده‌زنی، موجب کاهش هزینه‌ی تولید، افزایش کیفیت محصول نهایی و افزایش عمر ابزار می‌شود.
شرکت‌های آریاپلیمر پیشگام، یارنیکان صالح، سخت آرا، نانو پاد شریف و شیلر فرایند پارس، رایمون نانواکسیر و صنایع اپتیک اصفهان از دیگر شرکت‌هایی هستند که محصولشان را در غرفه‌ی صنعت و بازار به نمایش گذاشتند.