برترین‌های هشتمین جشنواره دانش آموزی فناوری نانو معرفی شدند

در آخرین روز دهمین نمایشگاه فناوری نانو، مراسم تقدیر از طرح‌های دانش‌آموزی برگزار شده و به تمامی ۴۰ طرح برگزیده در هشتمین جشنواره دانش آموزی فناوری نانو مدرک معتبر باشگاه نانو ارائه شد.

طرح‌های دانش آموزی با موضوعات متنوعی از جمله نانوکامپوزیت‌ها، کاتالیزورها، پلیمرها، نانوذرات و فیلترها برندگان اصلی این برنامه بودند. از میان ۴۰ طرح راه یافته به مرحله نهایی فاطمه عباسپور و سحر هادی از تهران با موضوع ساخت نانوکامپوزیت مورد استفاده در کلاه ایمنی به عنوان خنک کننده رتبه نخست را کسب کردند.

طرح سنتز هیدروکسیدهای لایه‌ای برای حذف رنگ‌های آنیونی توسط امیر محمد پیژی و حمید سخایی دوم شد و طرح نانو ذرات CaO در بستر MGM-41 به عنوان کاتالیزگر ناهمگن در تهیه بیودیزل توسط امید دلادار رتبه سوم را کسب کرد؛ طرح ساخت و طراحی لباس الکترونیکی هوشمند با نانو کامپوزیت های پلی‌دی‌متیل سیلوکسان و نانو سیم نقره توسط مرجان تربیت‌سرابی و طرح دستگاه تصفیه هوای نانویی N20 توسط آیین نگهداری و دانیال حاتمیان رتبه های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.
همچنین به دو طرح ویژه با قابلیت تجاری‌سازی، نیز ضمن تقدیر برای فرآیند تولید محصول از طرف ستاد ویژه توسعه فناوری نانو حمایت مالی می‌شوند؛ این طرح‌ها شامل اپلیکیشن «نانویی باش!» توسط علی خسرونژاد از خراسان رضوی و طرح تهیه فیلتر طبیعی نانو کامپوزیتی اکسید آهن و الیاف خرما جهت حذف آلودگی سرب توسط ام البنین بلوچی نژاد از کرمان بود.
علاوه بر این ۵ طرح برتر، از ۵ پژوهش‌سرا و ۵ استاد راهنما نیز در اختتامیه هشتمین جشنواره دانش‌آموزی فناوری نانو تقدیر شد؛ این برگزیدگان عبارتند از امیر اسدزاده و دبیرستان بشری، فاطمه سخایی و پژوهش‌سرای دانش آموزی ابن سینا منطقه ۱۵ تهران، ابوالفضل جعفرزاده و پژوهش‌سرای دانش‌آموزی مهندس سینا مسیح آبادی نیشابور، زهرا زاغری و پژوهش‌سرای دانش‌آموزی معلم البرز و علی ملکی و دبیرستان فرزانگان بود.