دریافت بودجه‌ای برای توسعه داربست سه بعدی از جنس DNA

شرکت جنیسفر برای توسعه پلتفورم فناوری داربست سه بعدی از جنس DNA به‌منظور درمان بیماری‌های مختلف نظیر سرطان، ۷ میلیون دلار حمایت مالی دریافت کرده است. این داربست می‌تواند چند دارو را در خود جای دهد.

شرکت جنیسفر (Genisphere) اعلام کرد که ۷ میلیون دلار سرمایه برای توسعه پلتفورم فناوری رهاسازی دارو با استفاده از DNA جمع‌آوری کرد. این بودجه علاوه بر سامانه‌های رهاسازی دارویی سه بعدی مبتنی بر DNA برای مقاصد دیگری نیز طراحی شده است. این شرکت به‌دنبال تجاری‌سازی داربست‌های سه بعدی و استفاده از آن‌ها در کلینیک‌هاست.
این بودجه ۷ میلیون دلاری برای توسعه نانوفناوری ۳DNA® هزینه خواهد شد تا با استفاده از آن شرایطی فراهم شود که بتوان چند نوع داروی مختلف را درون یک حامل قرار داد.
براساس اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت، رهاسازی هوشمند با استفاده از این سامانه منجر به افزایش کارایی و کاهش اثرات سمی دارو خواهد شد.
این شرکت نتایج اولیه مطالعات خود را در زمینه استفاده از این ساختار سه بعدی مبتنی بر DNA روی درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان، بیماری عصبی و چشم، منتشر کرده است.
تام بلیس، مدیرعامل شرکت جنیسفر، می‌گوید: «این دستاورد جدید با کمک همکاران ما در دانشگاه و بخش صنعت به‌دست آمده است. این حمایت مالی به ما کمک می‌کند تا کسب و کار تازه‌ای مبتنی بر این دستاورد راه‌اندازی کنیم و برای شرکای تجاری خود فرصت‌های تازه‌ای ایجاد کنیم. این فناوری می‌تواند به صورت هدفمند محل بیماری را هدف قرار داده و برای بهبود درمان استفاده شود.»
مرکز جامع سرطان دانشگاه لمباردی، یکی از شرکای تجاری این پروژه است. مایکل پیشوائیان در این باره می‌گوید: «ما در این پروژه نتایج مثبت استفاده از داربست DNA را مشاهده کردیم. این نتایج در محیط آزمایشگاهی و روی نمونه‌های مدل سرطان پانکراس به‌دست آمده است. نتایج این آزمون نشان داد که این سامانه یا به صورت تک دارویی و یا چند دارویی مورد استفاده قرار گرفته و موجب بهبود فرآیند درمان در بیماران می‌شود.»
این فناوری نوعی داربست از جنس DNA در مقیاس نانومتری بوده که انعطاف‌پذیر نیز هست.