حمایت از پژوهش‌های فناوری نانو با رویکردهای جدید دنبال می‌شود

برنامه حمایت از پژوهش‌های فناوری نانو در سال‌های آینده‌ی بر دو محور «ارتقای کیفیت تحقیقات» و «انجام تحقیقات مورد نیاز حال و آینده کشور» متمرکز خواهد شد.

دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد فناوری نانو، ضمن بیان این خبر، افزود: «کشور ما طی سال‌های گذشته از نظر تعداد مقالات فناوری نانو به جایگاه چهارم دنیا دست یافته و حدود یک سوم از مقالات ایرانی که در مجلات با ضریب تأثیر بالاتر از ۴ منتشر شده‌اند، مربوطه به حوزه‌ی فناوری نانو است. اما ظرفیت فناوری نانو برای انجام تحقیقات باکیفیت، بیش از این است. اکنون با توجه به رویکردی که در سند ده ساله‌ی دوم توسعه فناوری نانو داریم، نیاز است که اثرگذاری پژوهش‌های دانشگاهی ارتقا یابد و دستاوردهای محققان ایرانی بیشتر در مجلات تراز اول دنیا منتشر شود.»
دبیر ستاد فناوری نانو همچنین با اشاره به اینکه اکنون حدود ۱۶۰ شرکت در ایران به تولید محصولات فناوری نانو مشغول‌اند و محصولات آن‌ها در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: «پایان‌نامه‌های دانشجویی نیز باید بیش از گذشته بر نیازهای صنایع فعلی و آینده متمرکز شود، لذا تحقیقاتی که متقاضی صنعتی دارند باید از اولویت و اهمیت بیشتری برخوردار باشند.»
طبق اعلام دکتر سرکار، «ستاد فناوری نانو از ابتدای سال ۱۳۹۷ حمایت از فعالیت‌های پژوهشی را با تمرکز بر این دو رویکرد انجام خواهد داد و آیین‌نامه‌های مربوطه را به‌زودی اعلام خواهد کرد. آیین‌نامه‌های فعلی حمایت تشویقی این ستاد و فرآیند ثبت درخواست توسط استادان و دانشجویان، طبق روال گذشته تا ۲۹ اسفند سال جاری معتبر است و حمایت‌های تشویقی آن‌ها طبق آیین‌نامه‌های فعلی پرداخت خواهد شد. متن این آیین‌نامه‌ها در سایت ستاد فناوری نانو به نشانی nano.ir/hrdc  موجود است.»

قابل ذکر است که ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو با هدف تشویق محققان به ورود به حوزه فناوری‌ نانو و به منظور پرورش سرمایه‌های انسانی متخصص برای توسعه این ‌فناوری، از سال ۱۳۸۳ تا کنون برنامه‌ی حمایت تشویقی از فعالیت‎‌های پژوهشی فناوری‌نانو را اجرا می‌کند.