تشخیص سریع ترکیبات روانگردان با NMR و نانوذرات طلا

پژوهشگران ایتالیایی روشی مبتنی بر NMR برای شناسایی سریع ترکیبات روانگردان ارائه کردند. در این روش از نانوذرات طلا استفاده شده است.

محققان ایتالیایی با ترکیب  نانوذرات طلا با طیف‌سنجی NMR موفق به تشخیص و شناسایی برخی ترکیبات روانگردان در مخلوطی از مواد مختلف شدند. سال گذشته، آژانس دارویی اتحادیه‌ی اروپا گزارش کرد که مواد روانگردان جدید با سرعت بالایی در حال تولید هستند. این ترکیبات معمولاً با اصلاح برخی مولکول‌های رایج در تولید مواد مختلف، به‌دست می‌آیند.

رابرت هیلمن از محققان دانشگاه لیستر می‌گوید: «مشکل اصلی سوء مصرف این مواد روانگردان است که به‌ سرعت در حال گسترش است. از یک سو، تولیدکنندگان با استفاده از تغییر مواد به سرعت ترکیبات روانگردان جدید تولید می‌کنند و این سرعت بسیار بیشتر از سرعت شناسایی آن‌ها توسط دانشمندان است. در واقع یافتن روش‌های شناسایی و تعیین سمیت آن‌ها در بدن به آهستگی صورت می‌گیرد و برای اعمال قانون در مورد مصرف‌کنندگان باید بتوان به سرعت این ترکیبات را شناسایی کرد.»

در حال حاضر از NMR برای شناسایی ترکیبات و مولکول‌های جدید استفاده می‌شود. این روش می‌تواند ترکیبات و اجزای آن‌ها را شناسایی کند، اما این کار فرآیندی طولانی داشته و بسیار پیچیده است. برای حل این مشکل، فابیتزیو مانسین و همکارانش در دانشگاه پادوا موفق به ارائه‌ی روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان ترکیبات روانگردان را در ترکیبات پیچیده شناسایی کنند.

برای شناسایی مواد روانگردان جدید، محققان روی یک شاخه شیمیایی موسوم به فنیتیلامین تمرکز کردند که اغلب در ترکیبات روانگردان مشاهده می‌شود. این ماده در pH بدن به‌صورت ساختار آمفی‌فیلیک بوده و محققان از نانوذرات طلا که حاوی گروه تیول است، برای شناسایی این شاخه استفاده کردند. زمانی که از طیف‌سنجی NMR استفاده می‌شود، این مشتقات به گیرنده‌های نانوذرات گیر کرده و سیگنالی در طیف‌سنجی NMR ایجاد می‌کند؛ بنابراین به سرعت می‌توان وجود آن را شناسایی کرد.

با استفاده از این روش می‌توان ساختارهای آمفی‌فیلیک در داروها و ترکیبات مختلف را شناسایی کرد. در حال حاضر این روش برای شناسایی برخی ترکیبات روانگردان قابل استفاده بوده و در آینده می‌توان از آن برای شناسایی داروهای جدید استفاده کرد.