انتشار کتاب‌های آموزش فناوری‌ نانو به کودکان توسط یک محقق

یکی از محققان آزمایشگاه ملی لورنس که در کارگاه مولکولی (Molecular Foundry) این آزمایشگاه کار می‌کند، سری کتاب‌های الکترونیکی برای کودکان به چاپ رسانده که در آن به آموزش بهتر فناوری‌ نانو به کودکان پرداخته می‌شود.

تریسی متوکس (Tracy Mattox) یکی از محققان آزمایشگاه ملی لورنس برکلی است که در حوزه‌ی نانوساختارهای معدنی فعالیت می‌کند. تریسی برای آموزش بهتر فناوری‌ نانو اقدام به چاپ کتاب‌های الکترونیکی موسوم به Nancy Nano کرده‌است که در آن روایت یک نانوذره در کارگاه مولکولی بیان می‌شود. این کتاب‌ها به خواننده دربازه‌ی درک مفاهیم علمی در حوزه‌ی فناوری‌ نانو با استفاده از تصاویر و داستان کمک می‌کند.

در این کتاب‌ها به خواننده نشان داده می‌شود که با استفاده از چه میکروسکوپ‌هایی می‌توان نانوذرات را مشاهده کرد و درباره‌ی یکی از قوی‌ترین میکروسکوپ‌ها موسوم به میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) توضیحاتی داده می‌شود. این میکروسکوپ در کارگاه مولکولی قصه‌ وجود دارد. در ۵ عنوان از این کتاب به حوزه‌های مختلفی از پلیمر گرفته تا پیل های فتوولتائیک پرداخته می‌شود.

متوکس در حال حاضر روی جلد هفتم این کتاب‌ها کار می‌کند. او ایده‌ی نگارش این کتاب را از تجربیات کار خود در بخش BLAZES آزمایشگاه برکلی گرفته است. زمانی که فرزندان او از متوکس درباره‌ی کارش در این آزمایشگاه پرسیدند، او به فکر نگارش کتاب‌هایی برای کمک به درک بهتر بچه‌ها  از نانوذرات افتاد.

در این کتاب‌ها به کودکان کمک می‌شود تا اتفاقاتی که در کارگاه مولکولی می‌افتد را به‌ خوبی درک کنند و مفاهیم عملی پشت این اتفاقات را بفهمند. این کتاب‌ها به‌گونه‌ای نوشته شده‌اند تا برای سطوح سنی مختلف بچه‌ها مناسب باشند و حتی برخی از بزرگسالان نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

متوکس می‌گوید: «در سطح پنجم، بیشتر بچه‌ها از مسائل علمی ارائه شده به‌ وجد می‌آیند و درباره‌ی الکترون‌ها و جدول تناوبی مطالبی را می‌آموزند.»

این کتاب انعکاس‌دهنده‌ی علاقه‌ی متوکس به کارگاه مولکولی است؛ جایی که او ۱۱ سال گذشته را در آنجا سپری کرده‌است. متوکس می‌گوید که رئیس او، جف اوربان، برای نگارش این کتاب از وی پشتیبانی کرده‌است. این کتاب‌ها در حال حاضر به صورت آنلاین برای فروش عرضه می‌شوند.