انعقاد قرارداد تولید کفش آنتی باکتریال با بهره‌مندی از فناوری نانو و فناوری پلاسمای سرد

آیکن با تمرکز بر توسعه محصول کفش آنتی باکتریال با بهره‌مندی از فناوری نانو و پلاسما، موجبات انعقاد قرارداد صنعتی فی‌مابین شرکت پلاسما ایده آزما و شرکت سپنتا نوین ویرا را فراهم نمود.

آیکن با تمرکز بر توسعه محصول کفش آنتی باکتریال با بهره‌مندی از فناوری نانو و پلاسما، موجبات انعقاد قرارداد صنعتی فی‌مابین شرکت پلاسما ایده آزما و شرکت سپنتا نوین ویرا را فراهم نمود.

 ماشین صنعتی پلاسمای جت اتمسفری مجهز به سامانه پردازش نانومواد آنتی باکتریال‌کننده با پیش پردازش پلاسمایی می‌باشد که سبب تولید کفش آنتی باکتریال با کیفیت و ماندگاری اثر بسیار عالی می‌گردد.

استفاده از نانومواد با خاصیت آنتی باکتریال در منسوجات و پوشاک خانگی مرسوم می‌باشد؛ این نانومواد سبب کاهش رشد قارچ و باکتری در محیط‌های مرطوب و در نهایت عدم ایجاد بوی نامطبوع می‌گردد. یک مسئله مهم، ماندگاری نانومواد و اثر آنها بر روی منسوجات است که با توجه به موارد استفاده منسوجات، شستشوی آنها پس از مدتی استفاده ناگزیر می‌باشد و همچنین در معرض سایش نیز قرار دارد که باعث کاهش ثبات خاصیت ایجاد شده توسط نانومواد می‌گردد.

ایده افزایش ثبات نانومواد آنتی باکتریال بر روی سطح داخلی کفش (پستایی-محلی که در تماس با پا و تعرق آن است) در مقابل تقاضای صنعتی شرکت سپنتا نوین ویرا شکل گرفت؛ تا با استفاده از دستگاه پلاسما جت روتاری به عنوان یک پیش پردازش‌کننده بر روی ماشین صنعتی باعث ایجاد شرایطی مناسب (به لحاظ فیزیکی و شیمیایی) برای اتصال بهتر نانومواد بر روی سطح شویم. مأموریت دستگاه پلاسما جت در این ماشین، تمیزکنندگی سطح و ایجاد گروه‌های عاملی سطحی و همچنین ایجاد زبری نانومتری می‌باشد که این سه عامل هر سه باعث افزایش و ثبات ماندگاری خاصیت نانومواد آنتی باکتریال گردید.

ماشین صنعتی پلاسمای جت اتمسفری شامل سه بخش پیش پردازش پلاسمایی، سامانه پردازش نانومواد و خشک‌کن یا تثبیت‌کننده می‌باشد که با طراحی و اتوماسیون بسیار با کیفیتی در خط تولید شرکت سپنتا نوین ویرا قرار گرفت.

شایان ذکر است توسعه محصول فوق توسط یک دانش‌آموخته مقطع ارشد نساجی در آیکن و در قالب همکاری سه جانبه فی‌مابین شرکت متقاضی صنعتی، شرکت سازنده ماشین صنعتی پلاسمای جت اتمسفری و توسعه‌دهنده محصول انجام گردید.

لازم به ذکر است که شرکت سپنتا نوین پیش از این فناوری پلاسما برای پوشش‌دهی کفش‌ها به منظور ایجاد خاصیت آبگریزی استفاده کرده است. محصولات مربوط به این فناوری در حال حاضر به بازار عرضه شده است.