فرصت‌های استفاده از فناوری‌نانو در تصفیه آب و پساب‌ واحدهای نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی

با حضور بیش از ۲۰ مجموعه صنعتی، نشست تخصصی با عنوان «فرصت‌های استفاده از فناوری‌نانو در تصفیه آب و پساب‌ واحدهای نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی» دوشنبه ۲۳ مهر ماه در نمایشگاه فناوری نانو برگزار ‌شد.

نشست تخصصی با عنوان «فرصت‌های استفاده از فناوری‌نانو در تصفیه آب و پساب‌ واحدهای نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی» روز دوشنبه ۲۳ مهر ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ در سالن صدف سالن خلیج فارس با حضور فعالان این حوزه برگزار ‌شد.

در این نشست بیش از ۵۰ نفر از فعالان این حوزه هم از وزات نفت و هم از صنایع بالادستی و پایین دستی شرکت نفت حضور داشتند. از صنایع بالادستی می‌توان به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سازمان منطقه ویژه انرژی پارس و سازمان منطقه ویژه پتروشیمی اشاره کرد. بیش از ۲۰ مجموعه پایین دستی شامل پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها نیز در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای نشست، برنامه های ستاد در حمایت از فعالیت های این حوزه و همچنین کمک های ستاد برای تسهیل ارتباط میان صنعتگر و فناور ارائه شد. آقای دکتر علی نجیمی دبیر کارگروه صنعت و بازار به توضیح برنامه های حمایتی ستاد پرداختند. نماینده صنعت، رئیس محیط زیست سازمان منطقه ویژه انرژی پارس نیز به تشریح دغدغه‌ها و مسائل و مشکلات خود در زمینه تصفیه پساب پرداختند. ایشان در ادامه ابراز امیدواری کردند که بتوانند با استفاده از فناوری نانو بر این مشکلات غلبه کنند.

در ادامه فناوران حاضر در این جلسه به تشریح فناوری های خود پرداختند. از جمله این فناوری ها می توان به فناوری اکسیداسیون ترکیبی پیشرفته و الکترواکسیداسیون برای تصفیه پساب‌های صنعتی و نفتی، سامانه تصفیه آب و پساب و بازچرخانی آب با استفاده از غشاء‌های نانوساختار سرامیکی، سیستم کویتاسیون پلاسمایی و سیستم بازچرخانی و استحصال آب از پساب با استفاده از فناوری غشائی اشاره کرد.

این فناوری‌ها مورد توجه شرکت کنندگان و نمایندگان صنایع نفت و پتروشیمی قرار گرفت.

یکی از دغدغه های صنعت، روبرو شدن با ادعاهای برخی از فناوران بوده که معمولا این ادعاها همیشه در عمل پیاده‌سازی نمی‌شود. در این جلسه، مسئولان ستاد نانو برای جلوگیری از این مشکلات راهکارهایی ارائه کردند  تا با این کار ریسک صنایع برای سرمایه گذاری روی یک فناوری به حداقل برسد. با این کار قدرت فناوران برای مذاکره با صنایع افزایش می یابد و در نهایت موجب می شود تا صنعتگر با فناور به هم نزدیک شوند.

در پایان نیز بازدیدی از نمایشگاه انجام شد.