همکاری مشترک برای سنتز کانابینوئید

شرکت اینمد فارماکیوتیکالز قصد دارد با کمک انجمن تحقیقات ملی کانادا به سنتز کانابینوئید ( ترکیبات موثر موجود در گیاه شاهدانه) بپردازد. این ترکیبات برای درمان آب مروارید قابل استفاده هستند.

گیاه‌ شاهدانه به دلیل داشتن خواص دارویی و درمانی برای بسیاری از شرکت‌های داروسازی جالب توجه است. البته هنوز در مسیر استفاده از این ترکیب مشکلاتی وجود دارد. استخراج ترکیبات موثر گیاه شاهدانه با کیفیت بالا انجام نمی‌شود از این رو شرکت‌ها به دنبال سنتز کانابینوئید هستند. اینمد فارماکیوتیکالز (InMed Pharmaceuticals) یکی از این شرکت‌هاست.

شرکت اینمد اخیراً قراردادی با انجمن تحقیقات ملی کانادا به امضاء رسانده که براساس آن قصد دارد ترکیبات کانابینوئید را سنتز کند. اریک هسو از مدیران بخش تحقیق و توسعه‌ی این شرکت می‌گوید: « انجمن تحقیقات ملی کانادا تجربه‌ی زیادی در بخش تخمیر زیستی داشته و از تجهیزات قابل توجهی برای پشتیبانی از شرکت اینمد برخوردار است. این انجمن به ما کمک خواهد کرد تا پارامترهای فرآیند را به‌گونه‌ای تعریف کنیم تا تخمیر بهبود یافته و بازده فرآیند به اندازه‌ای افزایش یابد که بتوان از آن برای تولید تجاری استفاده کرد.»

این شرکت به دنبال سنتز کانابینوئید برای تولید نوعی داروی بیماری پوستی موسوم به EB است. اینمد پیش از این موفق شده تا با این ماده بیماری را بهبود دهد و از التهاب زخم‌های حاصل از این بیماری کم کند. این شرکت قصد دارد تا در سال ۲۰۱۹ آزمون‌های خود را روی این دارو آغاز کند.

علاوه بر EB، این شرکت قصد دارد تا از این فناوری برای درمان هدفمند گلوکوما استفاده کند. در این فناوری از نوعی هیدروژل برای رهاسازی دارو در چشم استفاده می‌شود تا فشار وارد شده بر کره چشم کم شود.

اوایل سال جاری میلادی، محققان اینمد مقاله‌ای با عنوان A stimulus-responsive, in situ forming, nanoparticle-laden hydrogel for ocular drug delivery به چاپ رساندند که در آن اطلاعات مربوط به جذب افزایش یافته دارو در چشم با استفاده از نانوذرات هیدروژلی منتشر شده‌بود. این گروه نشان دادند که با استفاده از نانوذرات هیدروژلی می‌توان ترکیبات مؤثر موجود در گیاه شاهدانه را به چشم رساند و از آن برای درمان بیماری آب مروارید استفاده کرد.