دیجی‌کالا در تسخیر نانومحصولات ایرانی

فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا، یکی از بزرگترین و پرفروش‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی، اخیراً اقدام به فروش محصولات نانویی ایرانی کرده است. تعداد این محصولات در دیجی‌کالا روز به روز در حال گسترش است.

فروش اینترنتی یکی از روش‌های محبوب فروش جهت حذف واسطه‌ها به شمار می‌رود. در این راستا ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تدابیری را اتخاذ کرده تا تولید‌کنندگان بتوانند به واسطه فروش اینترنتی، عرضه محصولات خود را گسترش داده و به حد قابل قبولی برسانند. دیجی‌کالا یکی از بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین کشور محسوب می‌شود که هم اکنون عرضه‌کننده طیف وسیعی از محصولات نانویی از سی شرکت نانویی ایرانی است. محصولات آرایشی بهداشتی، لوازم خانگی و لوازم خودرو از جمله محصولات عرضه شده در دیجی‌کالا هستند. حجم فروش این محصولات از سال ۹۶ تا کنون رقمی بالغ بر ده میلیارد ریال بوده است.

اشرفی، مدیر عامل شرکت توسعه دانا، ضمن معرفی مأموریت شرکت، پیرامون فعالیت‌های صورت گرفته از آغاز تأسیس شرکت تا کنون گفت: « تیم ما تحت عنوان توسعه دانا از سال ۹۴ فعالیت خود را در زمینه تجارت الکترونیک کالاهای دانش بنیان ایرانی آغاز کرد و در حال حاضر به طور خاص در زمینه گسترش بازار اینترنتی محصولات نانو فعالیت می‌کند. در ابتدا ما با استفاده از پایگاه اینترنتی نانوپروداکت، محصولات مورد تأیید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو را شناسایی کردیم و پس از حدود یک سال که تعداد این محصولات به میزان قابل قبولی رسید، کار فروش آن‌ها در بستر دیجی‌کالا آغاز شد.»

به گفته وی شرکت‌هایی نظیر کیتوتک، هومان شیمی پارس، نانوساختار مهرآسا و نانوتارپاک از اولین شرکت‌هایی بودند که از این طرح استقبال کرده و محصولات خود را برای فروش اینترنتی عرضه کردند.

اشرفی عدم برخورداری از تخصص کافی در بازاریابی و فروش را یکی از نقاط ضعف شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: « بسیاری از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و به طور خاص شرکت‌های نانویی، افرادی با تحصیلات دانشگاهی در حوزه تخصصی خود هستند و تجربه‌ای در بحث فروش و بازاریابی ندارند، ما از طریق ایجاد ارتباط بین این شرکت‌ها و دیجی‌کالا موفق شده‌ایم بستری برای فروش و بازاریابی محصولاتشان فراهم کنیم.»

وی ابراز امیدواری کرد که با حمایت بیشتر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، تعامل و همکاری بیشتری با شرکت‌های نانویی صورت گرفته و بازار اینترنتی این محصولات گسترش یابد.