نانوفرمولاسیون یک آنتی‌بیوتیک برای دریافت مجوز FDA

شرکت بایر (Bayer) آنتی‌بیوتیکی برای مقابله با نوعی برونشیت ارائه کرده که هنوز مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست. اخیرا این آنتی‌بیوتیک با فرمولاسیون مبتنی بر نانوذرات فرموله شده که اثربخشی آن بهبود یافته و شانس تایید این آنتی‌بیوتیک را برای تجاری‌سازی افزایش داده است.

آنتی‌بیوتیک‌های استنشاقی می‌تواند کارایی بالایی برای کاهش عفونت‌های باکتریایی در بیماران مبتلا به برونشیت داشته باشد. تحقیقات اخیر محققان نشان می‌دهد که فرمولاسیون جدیدی برای ساخت آنتی‌بیوتیک با استفاده از نانوذراتی موسوم به نانوپلکس (nanoplex) ارائه شده‌است. این نانوذرات می‌تواند به‌عنوان حامل، مزیت زیادی نسبت به فرمولاسیون‌های قبلی داشته باشد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان An evaluation of inhaled antibiotic liposome versus antibiotic nanoplex in controlling infection in bronchiectasis در نشریه International Journal of Pharmaceutics  به چاپ رسیده است.

آنتی‌بیوتیک‌های استنشاقی در حال حاضر به‌عنوان روشی استاندارد برای درمان بیماران مبتلا به برونشیت سیستیک فیبروسیس استفاده می‌شود. در این داروها از آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر توبرامایسین یا آزوترونام با نام‌های تجاری‌های مختلف استفاده می‌شود.

اما در برونشیت غیر سیستیک فیبروسیس (NCFB) هیچ آنتی‌بیوتیک تایید شده‌ای وجود ندارد که دلیل این امر، فقدان داده‌ از کارایی درازمدت این دارو در آزمون‌های بالینی است.

سیپروفلوکساسین آنتی‌بیوتیک تولید شده توسط شرکت بایر (Bayer) است که می‌تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد. شواهد بالینی وجود دارد که نشان می‌دهد این آنتی‌بیوتیک روی یکی از رایج‌ترین باکتری‌های مولد برونشیت موثر است. دو نوع از این آنتی‌بیوتیک در فاز سوم آزمون بالینی مورد آزمایش قرار گرفته است. اما سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز این دارو را تایید نکرده است؛ بنابراین، دانشمندان به دنبال بهبودهایی در فرمولاسیون این دارو هستند.

از این رو محققان این پروژه، از کمپلکس کردن این دارو به‌صورت نانوذرات استفاده و در نهایت ساختاری با قطر ۳۰۶ نانومتر ارائه کردند که قابلیت جذب از طریق حفره‌های مخاط سیستم تنفسی را دارد.

یافته‌های محققان نشان داد که این فرمولاسیون جدید می‌تواند به سادگی از سد مخاط عبور کند به طوری که بعد از یک ساعت مصرف این دارو، ۵۰ درصد از ذرات با موفقیت از این سد عبور کردند. همچنین این دارو به‌صورت پودر خشک می‌تواند با دوز کم اثربخشی بالایی داشته باشد. میزان اثر منفی این آنتی‌بیوتیک روی سلول‌های زنده بسیار کم بوده به‌طوری که در دوز کم، ۹۴ درصد از سلول‌های بدن دچار تغییر خاصی نشدند و سالم باقی ماندند.

در نتیجه محققان معتقداند که با این فرمولاسیون جدید می‌توان از آنتی‌بیوتیک شرکت بایر برای درمان برونشیت استفاده کرد.