ثبت پتنت تولید هیدروژن از آب با کمک نانوذرات

شرکت هایپرسولار موفق به ثبت پتنت خود دفتر اختراعات اروپا شد. این پتنت مربوط به روش فتوسنتز مصنوعی با استفاده از نانوذرات است که برای تولید هیدروژن از مولکول‌های آب استفاده می‌شود.

هایپرسولار (HyperSolar) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید هیدروژن است که به دنبال تولید سوخت هیدروژن با استفاده از نور خورشید و شکستن مولکول‌های آب است. هایپرسولار اعلام کرد این شرکت موفق به ثبت پتنتی با عنوان Multi-junction artificial photosynthetic cell with enhanced photovoltages در دفتر ثبت پتنت اروپا (EPO) شده‌است.

این پتنت محصول مشترک میان شرکت هایپرسولار و دانشگاه کالیفرنیا است و شواهد و مدارک مربوط به ثبت این پتنت در آدرس http://bit.ly/HyperPatentEurope قابل مشاهده است. این شرکت تا روز ششم ماه ژوئن فرصت دارد تا مشخص کند کدام کشورهای اروپایی این پتنت را تایید کنند.

در این پتنت فناوری تولید هیدروژن با استفاده از نور خورشید تشریح شده‌است، فناوری که در آن از نانوذرات برای شکستن مولکول‌های آب استفاده می‌شود. در این روش میلیاردها نانوذره در یک سانتی‌متر مربع قرار داده شده‌اند.

این نانوذرات از چند لایه تشکیل شده‌اند که می‌توانند اثرفتوولتائیک تولید شده را افزایش دهند، با این کار کارایی تولید هیدروژن از آب بهبود می‌یابد. استفاده از ساختار نانومقیاس در این فناوری موجب می‌شود تا جذب نور توسط سلول‌های خورشیدی افزایش یافته و به تعداد صفحه‌های خورشیدی کمتری نیاز باشد.

آرایه‌های نانومقیاس هسته اصلی فناوری این شرکت برای تولید هیدروژن است. استفاده از این آرایه‌های نانومقیاس موجب می‌شود تا شرکت هایپرسولار بتواند قدرت جذب نور را در محصولات خود افزایش داده و با این کار امکان تولید پنل‌های خورشیدی بسیار نازک را فراهم و در مصرف مواد اولیه صرفه‌جویی کند.

این شرکت از فرآیند رول‌به‌رول برای تولید پنل‌های خوشیدی حاوی نانوذرات استفاده می‌کند که این کار نیز منجر به کاهش ماده مورد نیاز برای تولید پنل شده و در نهایت هزینه تولید کاهش می‌یابد. تیم یانگ، مدیرعامل شرکت هایپرسولار می‌گوید: « این پتنت از فناوری کلیدی ما محافظت می‌کند. ما علاوه بر اروپا، در استرالیا، آمریکا و چین نیز اقدام به ثبت این پتنت کرده‌ایم. هایپرسولار گام‌های بلندی برای حفظ مالکیت فکری فناوری خود برداشته است. پنل خورشیدی حاوی نانوذرات از کارایی بالایی برخوردار بوده و وزن اندکی دارد. با این ویژگی‌ها می‌توان تولید هیدروژن را در مقیاس‌های کوچک و بزرگ انجام داد.»