آب کرمان با یک پنجم قیمت تصفیه می‌شود/ صرفه‌جویی به سبک نانو!

آب کرمان با یک پنجم قیمت تصفیه می‌شود/ صرفه‌جویی به سبک نانو!

با استفاده از فناوری ایرانی که توسط یکی از شرکت‌های نانویی ارائه شده، تصفیه آب ۵ شهر استان کرمان با قیمت کم انجام می‌شود. این شرکت اخیرا برنده مناقصه‌ آبفا برای انجام این پروژه شده است.

شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر با انعقاد قراردادی به ارزش ۲۱۰ میلیارد ریال، سامانه‌های تصفیه آب برای ۵ شهر استان کرمان نصب می‌کند.

خانم بهاره کاویانی، مدیرعامل پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر، درباره این پروژه می‌گوید: «با توجه به ضرورت تولید آب آشامیدنی منطبق با شرایط استاندارد، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مناقصه‌ای برای اجرای پروژه‌ تصفیه آب برای ۵ شهر استان کرمان برگزار کرد که شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر با توجه به فناوری و قیمت پیشنهادی برنده این مناقصه شد. در این پروژه قرار است با استفاده از فناوری‌نانو فلزات سنگین نظیر آرسنیک از آب مناطق حذف شود.»

رئیس هیئت‌مدیره پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر در ادامه افزود: «این سامانه مجهز به جاذب‌های مبتنی بر فناوری‌نانو است که امکان حذف فلزات سنگین با قیمت پایین را فراهم می‌کند. پیش از این پیشنهاداتی با حجم مالی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه به آبفا پیشنهاد شده بود اما شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر با توجه به استفاده از این جاذب‌های جدید موفق به کاهش قیمت پیشنهادی در حد ۲۱۰ میلیارد ریال شد. این جاذب‌ها دو مزیت عمده دارند اول این که نیاز به تنظیم pH ندارند در نتیجه بی‌نیاز از مواد افزودنی هستند و دومین مزیت آن‌ها قدرت جذب بالای آن‌ها است در نتیجه با این دو مزیت هزینه فرآیند به شدت کاهش می‌یابد.»

خانم کاویانی درباره عملیات اجرایی این پروژه می‌گوید: «ظرفیت تصفیه این سامانه ۳۰ هزار مترمکعب در روز است که طراحی آن به پایان رسیده و منتظر تایید طراحی از سوی آبفا هستیم تا پس از تایید طرح اجرای آن به سرعت آغاز شود. قرار است در مدت ۵ ماه، ۵ سامانه در شهرهای استان کرمان نصب و راه‌اندازی شود و بعد از آن یک ماه نیز بهره‌برداری آزمایشی از این سامانه‌ها انجام خواهد شد. در واقع کل پروژه ۶ ماه به طول خواهد انجامید.»

این اولین پروژه شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر نیست، اولین تجربه شهری این شرکت چند سال قبل با ظرفیت ۳۵۰۰ مترمکعب در اردبیل انجام شد، پس از آن نیز با استفاده از جاذب‌های نانویی سامانه‌هایی در روستاهای مختلف کرمان نصب و راه‌اندازی شد. با اتکا به این تجارب و عملکرد، شرکت آبفا اجرای این پروژه را به شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر سپرده است.