دستگاه تولید نانومواد، از نمایشگاه ساخت ایران تا استقرار در ICAN

دستگاه تولید نانومواد، از نمایشگاه ساخت ایران تا استقرار در ICAN

بیش از ۱۰۵ دستگاه آسیاب گلوله‌ای-سیاره‌ای شرکت دانش‌بنیان امین آسیا فناور پارس در دانشگاه‌های داخل کشور نصب و راه‌اندازی شده است. این دستگاه که برای تولید نانوذرات استفاده می‌شود در حال حاضر با استقرار در مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) آماده سرویس‌دهی به متقاضیان است.

شرکت امین آسیا فناور پارس تاکنون موفق به فروش بیش از ۱۰۵ دستگاه آسیاب گلوله‌ای-سیاره‌ای شده است. به اعتقاد مدیرعامل این شرکت، در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌های معتبر داخل کشور این دستگاه را خریداری کرده و در برخی از دانشکده‌ها ۳ تا ۴ دستگاه از این آسیاب‌ها در حال سرویس‌دهی است.

حمیدرضا کمال‌آبادی فراهانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان امین آسیا فناور پارس درباره فعالیت‌های این شرکت می‌گوید: «اولین دستگاه آسیب گلوله‌ای-سیاره‌ای با سفارش سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ساخته شد. بعد از تحویل این دستگاه با یک چالش جدی مواجه بودیم که چگونه بتوانیم سایر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را به خرید ترغیب کنیم. حتی در گام اول برای ایجاد اطمینان از نحوه عملکرد دستگاه، پیشنهاد دادیم اولین مشتری دانشگاهی قادر خواهد بود به مدت ۶ الی ۱۲ ماه از آسیاب استفاده کرده و در صورت رضایت از نحوه عملکرد آن هزینه دستگاه را بپردازد. فرآیند فروش تجهیزات آزمایشگاهی به این صورت با کندی تا سال ۱۳۹۲ ادامه یافت. حضور در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در این سال، نقطه عطفی در فعالیت‌های شرکت در زمینه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی ایجاد کرد. در نمایشگاه ساخت ایران به واسطه حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از خریداران تعداد قابل توجهی آسیاب گلوله‌ای-سیاره‌ای خریداری شد.»

وی افزود: «بعد از نمایشگاه ساخت ایران تلاش کردیم ضمن ارتقای محصولات قبلی، هر سال محصول جدیدی را نیز به سبد محصولات شرکت اضافه کنیم. یکی از عواملی که به ارتقای محصولات کمک کرد بازخوردهایی بود که از طرف خریداران دستگاه‌ها دریافت می‌شد و به ما کمک می‌کرد تا تغییراتی را در دستگاه‌ها ایجاد کنیم.»

دکتر فراهانی درباره فعالیت‌های فعلی شرکت می‌گوید: «در حال حاضر با استقرار تجهیزات ساخت شرکت در مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) و سرویس‌دهی در این مرکز این فرصت فراهم شده تا علاوه بر تبادل فناوری به واسطه ارائه خدمات، حوزه‌های کاربری جدید دستگاه‌ها را بشناسیم و ضمن ارتقا تجهیزات به دنبال مشتریان جدید نیز باشیم.»

مدیرعامل شرکت امین آسیا فناور پارس درباره پتانسیل‌های صادراتی این فناوری می‌گوید: «بخشی از بسترسازی‌های اولیه برای شروع صادارت انجام شده که از آن جمله می‌توان به دریافت گواهی CE اشاره کرد. ضمن اینکه تجهیزات تولیدی نیز از نظر کیفیت و عملکرد امتحان خود را پس داده‌اند و این اطمینان حاصل شده که قابلیت صادرات را دارند. اقدمات لازم برای صادرات محصولات در حال انجام است و انتظار داریم در سال ۱۳۹۸ بتوانیم حداقل دو تا سه دستگاه را به چند کشور از جمله بولیوی صادر کنیم.»

لازم به ذکر است شرکت امین آسیا فناور پارس در حال حاضر با ۱۰ نفر فعالیت‌های خود را در زمینه‌ ساخت تجهیزات آزمایشگاهی با تمرکز بر روی ساخت و ارائه‌ دستگاه‌های مرتبط با حوزه فناوری نانو دنبال می‌کند. در بخش تجهیزات صنعتی نیز علاوه بر ساخت آسیاب‌های صنعتی، در زمینه‌ ساخت تجهیزات مورد استفاده در صنایع پتروشیمی و نیروگاهی مانند مخازن تحت فشار، مبدل‌های حرارتی و راکتورهای صنعتی نیز فعالیت دارد.