همگرایی زیست‌شناسی مصنوعی و نانوزیست‌فناوری برای تشخیص باکتری

همگرایی زیست‌شناسی مصنوعی و نانوزیست‌فناوری برای تشخیص باکتری

ترکیب زیست‌شناسی مصنوعی و نانوزیست‌فناوری منجر به ساخت ابزاری شده که با استفاده از آن می‌توان وجود باکتری مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک را شناسایی کرد.

با ترکیب نقاط کوانتومی و تلفن‌های هوشمند، به زودی می‌توان باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک را در مدت ۴۰ دقیقه شناسایی کرد.

استافیلوکوکوس اورئوس نوعی باکتری بوده که می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی در سلامتی شود. یکی از نکات هراس‌انگیز درباره این باکتری آن است که نسبت به متیسیلین، نوعی آنتی بیوتیک مقاوم است.

سالانه بیش از ۷۰۰ هزار مرگ‌ومیر بر اثر عفونت با باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک گزارش می‌شود. شناسایی سریع این باکتری‌ها حیاتی بوده و می‌تواند به درمان کمک کند اما در حال حاضر روش‌های شناسایی خیلی زمان‌بر هستند.

محققان دانشگاه مک‌‌کواری با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه نیو‌ثوث ولز نشان دادند که می‌توان از DNA باکتری برای شناسایی وجود استافیلوکوکوس اورئوس استفاده کرد.

آنوار سانا از محققان این پروژه می‌گوید: «تیم ما با استفاده از زیست‌شناسی مصنوعی و نانوزیست‌فناوری موفق به حل یکی از چالش‌های زیست‌پزشکی شده است. شناسایی سریع و ساده باکتری‌های مقاوم در برابر باکتری برای رسیدن به درمان موفق ضروری است.»

این گروه با استفاده از واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) اقدام به تکثیر مقدار زیادی از بخش کوچکی از DNA کرده و در نهایت از آن برای تشخیص استرین ویژه‌ای در استافیلوکوکوس اورئوس استفاده کردند.

محققان این پروژه از پیمایشگری حاوی نقاط کوانتومی برای تشخیص ژن‌های مورد نظر استفاده کردند، ژن‌هایی که مقاومت باکتری‌هایی نسبت به آنتی‌بیوتیک را ایجاد می‌کنند.

در مرحله PCR، ماده شیمیایی به DNA اضافه شده که موجب نشر فلورسانس می‌شود. زمانی که ژن‌ها توسط نقاط کوانتومی شناسایی شوند، نشر فلورسانس انجام شده که با استفاده از دوربین تلفن همراه می‌توان از آن عکس گرفت.

این روش ارزان و ساده می‌تواند به سرعت حضور باکتری را شناسایی کند. محققان این پروژه معتقدند که این سامانه با استفاده از باتری‌های استاندارد کار می‌کند و برای تشخیص سریع ابزاری ایده‌آل است.