ایران در میان پنج تولیدکننده نانوکاتالیست تولید بنزین در جهان

ایران در میان پنج تولیدکننده نانوکاتالیست تولید بنزین در جهان

با راه‌اندازی خط تولید نانوکاتالیست‌ رفرمینگ نفتا، ایران در تولید نانوکاتالیست‌های مورد استفاده در فرآیند تولید بنزین خودکفا می‌شود. در حال حاضر ایران در میان ۵ کشور تولید کننده این نوع نانوکاتالیست‌ها در جهان است.

شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا موفق به تولید کاتالیست‌ رفرمینگ نفتا بر پایه گاما آلومینا نانوساختار شده است، کاتالیستی که برای تولید بنزین در پالایشگاه‌ها یک ماده اصلی و حیاتی محسوب می‌شود.

محمد ابراهیم نجاتیان از کارشناسان این شرکت می‌گوید: «این نانوکاتالیست برای تولید بنزین و مواد آروماتیک در پالایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و طول عمری بین ۸ تا ۱۰ سال دارد. با ارائه این فناوری، ایران به جمع ۵ کشور دنیا در این حوزه می‌پیوندد که موفق به دستیابی به فناوری ساخت کاتالیست‌های نانویی از این نوع شده است. در حال حاضر آمریکا ۸۰ درصد از بازار کاتالیست‌های تولید بنزین را در اختیار دارد و فرانسه با ۱۵ درصد سهم بازار در رتبه دوم است. چین و روسیه نیز کمتر از ۵ درصد سهم بازار کاتالیست‌های تولید بنزین را در اختیار دارند.»

وی می‌افزاید: «این فناوری ماحصل ۵ سال تحقیق و توسعه بوده که منجر به طراحی و راه‌اندازی خط تولیدی به ظرفیت ۱۰۰ تن در سال شده است. اولین محصول تولیدی این خط تولید تا پایان سال به بازار عرضه می‌شود. هرچند به دلیل ۹ سال تحریم، نیاز انباشته‌ای در بخش کاتالیست‌های تولید بنزین در کشور وجود دارد از این رو ما درصدد راه‌اندازی خط تولید دیگری به ظرفیت ۲۵۰ تن در سال هستیم که طراحی آن به پایان رسیده که در سال ۱۳۹۹ بهره‌برداری از آن انجام خواهد شد. تا پیش از سال ۱۳۹۰ صددرصد نیاز داخل به این نوع کاتالیست‌ها، از طریق واردات انجام می‌شد که پس از تحریم‌ها، واردات به شدت کاهش یافت و تولیداتی نیز در داخل کشور انجام شد اما با ارائه فناوری نانوکاتالیست برای تولید بنزین خودکفایی در تولید این نوع کاتالیست در کشور ایجاد می‌شود و دیگر نیازی به واردات نیست.»

نجاتیان کاتالیست‌های تولید بنزین را از مواد بسیار راهبردی در کشور می‌داند که تولید آن برای خودکفایی در بخش تولید بنزین بسیار ضروری است. نجاتیان از دو قرارداد با پالایشگاه‌های داخل کشور خبر داد که در حال نهایی شدن است.

علاوه‌براین نانوکاتالیست تولید بنزین، شرکت توسعه دانش و فناوری ایلیا سال جاری نوعی نانوافزودنی به بازار عرضه کرده که می‌تواند آلایندگی خودروهای دیزلی را به شدت کاهش دهد. با توجه به سهم بالای آلودگی هوا توسط موتورهای دیزلی، این محصول می‌تواند گامی بلند در مسیر بهبود هوا باشد. نجاتیان اظهار امیدواری کرد که با معرفی بهتر این محصول، استفاده از این نوع افزودنی‌ها در خودروهای داخلی افزایش یابد تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت دیزل، سهم آلودگی خودروهای دیزلی نیز کاهش یابد. با توجه به اینکه خودروهای دیزلی زیادی در بخش حمل‌و‌نقل عمومی شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند، به کارگیری این افزودنی در آن‌ها، به ویژه در اتوبوس‌های درون شهری می‌تواند به کاهش آلودگی کمک شایانی کند. برنامه‌هایی برای معرفی این محصول به بازار خارج از کشور نیز انجام شده تا صادرات آن به کشورهای همسایه صورت گیرد.

شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا از سال ۱۳۸۹ در پارک علم و فناوری پردیس مستقر است و در زمینه‌ تولید مواد نانوساختار فعالیت دارد. این مجموعه گستره‌ای از محصولات بر پایه‌ فناوری‌نانو تولید می‌کند.