بهره‌برداری از ۶ دستگاه تجهیزات مدرن تصویربرداری ایرانی

بهره‌برداری از ۶ دستگاه تجهیزات مدرن تصویربرداری ایرانی

فروش ۶ دستگاه از تجهیزات تصویربرداری شرکت پرتو نگار پرشیا به مراکز مهم تحقیقاتی و پزشکی کشور، نشان از پذیرش این فناوری از سوی بازار داخل دارد. (Positron Emission Tomography (PET و HiReSPECT دو دستگاه تصویربرداری از مدل‌های حیوانی است که توسط این شرکت تولید و به بازار عرضه شده است.

تجهیزات تصویربرداری از بدن نیازمند فناوری‌های پیچیده‌ای بوده که تولید آن ها نیازمند دانش فنی‌ و زیرساخت‌های ویژه‌ای هستند. شرکت پرتو نگار پرشیا دستگاه تصویربرداری PET و HiReSPECT را تولید و به بازار عرضه کرده است. تاکنون دستگاه PET در آزمایشگاه جامع پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای خلیج‌فارس وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نصب و راه‌اندازی شده است. دستگاه HiReSPECT نیز در سازمان انرژی اتمی، آزمایشگاه جامع پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای خلیج‌فارس مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

دکتر ساناز کاویانی مدیر پروژه این دو دستگاه می‌گوید: «بعد از ساخت و فروش دستگاه PET به دنبال توسعه بیشتر و ارائه نوآوری در این دستگاه هستیم تا نسخه‌های جدیدتری از آن را تولید کنیم. به ویژه در بخش نرم‌افزار فضای توسعه‌ای زیادی وجود دارد. به طور همزمان در حال طی مراحل اولیه برای تسهیل فرآیند صادرات هستیم که در حال حاضر گرفتن CE اولین اولویت ما است تا بتوانیم وارد حوزه صادرات نیز شویم.»

دکتر کاویانی درباره دیگر محصولات این شرکت می‌گوید: «علاوه بر دستگاه‌های PET و HiReSPECT که برای تصویربرداری از مدل‌های حیوانی ساخته شده، دستگاه برای تصویربرداری انسانی نیز ساخته‌ایم، این دستگاه که یک ابزار تصویربرداری اختصاصی از قلب، با نام تجاری ProSPECT، یک سیستم تصویربرداری پزشکی هسته‌ای بود که برای تصویربرداری توموگرافیک از قلب، مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه در بیمارستان امام خمینی نصب و راه‌اندازی شده است. علاوه براین، تجهیزات دیگری نیز تولید کرده‌ایم. راهبرد شرکت پرتو نگار پرشیا، شناسایی نیاز داخل کشور و تلاش برای ارائه فناوری‌های نوین برای پاسخ به این نیاز است.»

سال گذشته این شرکت موفق به ثبت پتنتی در دفتر اختراعات آمریکا (USPTO) شده است، پیش از این، در سال ۲۰۱۳ پتنت دیگری توسط این شرکت در USPTO ثبت شده بود. دکتر کاویانی از ۴ پتنت دیگر این شرکت نام برد که در حال طی مراحل ثبت در USPTO است.

PET، توانایی‌های زیادی به عنوان یک سیستم تصویربرداری حیوانات کوچک (پیش بالینی) دارا است. در وهله اول، مانند سایر روش‌های تصویربرداری زیستی می‌تواند برای مطالعه فرآیندهای سلولی و مولکولی مربوط به بیماری در حیوانات زنده استفاده شود. PET قادر است سیگنال‌های مولکولی بسیار ریز را در عمق بافت با تفکیک مکانی و کنتراست بالا دنبال نماید و لذا می‌تواند داده‌های دقیق کمی در مورد گسترش زمانی و مکانی فراهم آورد. این دستگاه برخلاف تقریبا تمامی PETهای تجاری موجود که نسبت به میدان مغناطیسی حساس بوده و به هیچ عنوان قابلیت کار هیبریدی یا حتی در کنار MRI را ندارند، نسبت به میدان‌های مغناطیسی هیچ‌گونه تغییر پاسخی ندارد. بنابراین می‌تواند در کنار دستگاه‌های MRI کار کند.

HiReSPECT یک سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی با قدرت تفکیک بالا است. این سیستم با قابلیت‌های چند منظوره و همچنین ارائه بهترین عملکرد موجود برای تصویربرداری در تحقیقات پیش کلینیکی، در عین حال برای مقاصدی از جمله تحقیقات دانشگاهی، ساخت و ارتقای دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. HiReSPECT یک سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی کوچک دو سره است که تصاویر درون تنی سه‌بعدی با رزولوشن بالا از عملکرد فیزیولوژیکی حیوانات آزمایشگاهی کوچک را ارائه می‌کند. تصویربرداری از حیوانات کوچک یک زمینه مطالعاتی نوین است که در شاخه‌های مطالعاتی مختلف بیومدیکال مانند عصب‌شناسی،آنکولوژی، قلب و عروق، ایمونولوژی و زیست‌شناسی کاربرد دارد. شرکت‌های داروسازی و مراکز تحقیقاتی می‌توانند از مزایای استفاده از دستگاه اسپکت بهره‌مند شوند که این مهم از طریق تسریع نمودن بهبود داروها و نشانگرهای زیستی و بدست آوردن نتایج درون تنی قابل اعتمادتر و امکان طراحی مطالعاتی مقرون‌به‌صرفه حاصل می‌شود.

در حال حاضر کشورهای محدودی نظیر آلمان، مجارستان، کانادا و آمریکا صاحب فناوری ساخت چنین تجهیزاتی هستند. این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای ساخت دستگاه تصویربرداری از انسان است.