نانوکاتالیست‌های ایرانی مانع خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور می‌شوند

نانوکاتالیست‌های ایرانی مانع خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور می‌شوند

با تولید انبوه و عرضه نانوکاتالیست‌های ریفرمینگ و سولفورزدایی از گاز، بخشی از نیاز داخل کشور به این نوع کاتالیست‌ها تامین شد و مانع از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور شده است.

شرکت گسترش فناوری خوارزمی با تولید نانوکاتالیست‌های حوزه نفت و گاز موفق به تامین بخش زیادی از نیاز صنعت شده و با عرضه این محصولات به بازار داخل، تاکنون مانع از خارج شدن ۳۵ میلیون دلار ارز از کشور شده است.

علی دیبایی، مدیر بازاریابی و فروش شرکت گسترش فناوری خوارزمی درباره محصولات نانویی این شرکت می‌گوید: «به دلیل تاثیرگذاری فناوری‌نانو در محصولات، ما به دنبال بهره‌برداری از این فناوری هستیم از این رو طی سال‌های گذشته طیف وسیعی از نانومحصولات را تولید کرده‌ایم. نانوکاتالیست LTS، نانوکاتالیست ZnO، نانوپودر NiO، نانوکاتالیست HTS، نانوکاتالیست ریفرمینگ گاز طبیعی و نانوکاتالیست سولفورزدایی از جریان گاز طبیعی از جمله محصولات نانویی ما هستند که تاییدیه نانومقیاس را دریافت کرده‌اند.»

مدیر بازاریابی و فروش شرکت گسترش فناوری خوارزمی می‌افزاید: «کاتالیست‌های سولفورزدایی، ریفرمینگ گاز طبیعی و HTS در مقیاس صنعتی تولید و به صنایع مربوطه تحویل شده است و این کار مانع از خروج ارز از کشور شده به طوری که عرضه این نانومحصولات جلوی خروج ۳۵ میلیون دلار را گرفته است. کاتالیست سولفورزدایی برای حذف گوگرد از محصولات صنعت و نفت گاز به کار می‌رود و کاتالیست ریفرمینگ نیز اقدام به شکستن مولکول‌های گاز به ‌منظور تولید هیدروژن استفاده می‌شود.»

وی درباره ظرفیت تولید این شرکت می‌گوید: «درخواست برای محصولات ما بیش از ظرفیت تولید فعلی شرکت گسترش فناوری خوارزمی است از این رو به شدت روی افزایش ظرفیت تمرکز کرده‌ایم تا بتوانیم نیاز بازار داخل کشور را پاسخ دهیم. در حال حاضر تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز برای افزایش ظرفیت تولید در حال نصب و راه‌اندازی است. بیشتر این تجهیزات در داخل کشور ساخته می‌شوند.»

دیبایی تحقیق و توسعه را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شرکت گسترش فناوری خوارزمی می‌داند به طوری که تمرکز زیادی برای تقویت این بخش وجود دارد. به گفته وی در حال حاضر تجهیزات پیشرفته جدیدی برای توسعه بخش تحقیق و توسعه خریداری و در این شرکت راه‌اندازی شده است تا توان توسعه‌ای شرکت گسترش فناوری خوارزمی افزایش یابد. در این راستا نیروی انسانی بخش تحقیق و توسعه نیز دو برابر شده است. مدیر بازاریابی و فروش شرکت گسترش فناوری خوارزمی تاکید دارد که این شرکت دانش‌بنیان بودن را به معنای واقعی کلمه پیاده‌سازی می‌کند و همین موضوع یکی از دلایل موفقیت این شرکت بوده است به طوری که با اتکا به بخش تحقیق و توسعه قدرتمند، موفق به بهبود محصولات پیشین و ارائه محصولات جدید شده است.

دیبایی اعلام کرد که این شرکت پس از موفقیت در بخش کاتالیست‌های نفت و گاز به سراغ دیگر صنایع خواهد رفت از این رو صنایع خودروسازی، غذایی و دارو در آینده نزدیک در لیست بازار هدف این شرکت قرار خواهند گرفت.