کاهش پدیده وارونگی هوا در فصل سرما، با نانوکاتالیست ایرانی

کاهش پدیده وارونگی هوا در فصل سرما، با نانوکاتالیست ایرانی

شرکت ایران دلکو نانوکاتالیست‌های اگزوز خودرو برای کاهش آلودگی هوا تولید می‌کند که استفاده از آن‌ها می‌تواند سهم به‌سزایی در بهبود کیفیت هوا در روزهای سرد سال داشته باشد. نانوکاتالیست‌های این شرکت دارای استاندارد یورو ۴ هستند.

با نزدیک شدن پاییز، بازگشایی مدارس و افزایش حجم ترافیک، به زودی وارونگی هوا و افزایش آلودگی هوا میهمان ناخوانده شهرها خواهد بود و لازم است پیش از شروع این فصل تدابیر لازم برای کاهش آلودگی هوا اتخاذ شود. استفاده از کاتالیست‌های موجود در اگزوز خودرو یکی از روش‌های مقابله با آلودگی هوا بوده به طوری که در حال حاضر استفاده از این کاتالیست‌ها در خودروها اجباری است.

شرکت ایران دلکو، مبدل کاتالیستی خودرو حاوی نانوذرات فلزات گران‌بها جهت کاهش آلاینده‌های گاز خروجی از اگزوز تولید می‌کند که نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا می‌تواند داشته باشد.

لادن کمال‌زاده؛ مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت ایران دلکو درباره کاتالیست‌های نانویی این شرکت می‌گوید: «این کاتالیست به دلیل بهره‌مندی از نانوذرات می‌تواند اثربخشی بالایی داشته باشد به این شکل که کاهش ابعاد ذرات موجب افزایش مساحت سطحی شده و در نهایت باعث بهبود کارایی کاتالیست می‌شود. بنابراین می‌توان گفت اصلی‌ترین تفاوت میان این نانوکاتالیست‌ها با کاتالیست‌های رایج، در سطح فعال بالای نانوکاتالیست‌ها به دلیل کاهش ابعاد ذرات است. این در حالی است که تاثیر کاهش ابعاد فقط محدود به عملکرد کاتالیست نشده و قیمت آن را نیز کاهش می‌دهد. در واقع زمانی که از ذرات درشت استفاده می‌شود میزان مصرف مواد اولیه ( فلزات گران‌بها) افزایش می‌یابد و این روی قیمت نهایی تاثیرگذار است و در عین حال به دلیل بزرگ بودن ابعاد، مساحت سطح افزایش نمی‌یابد.»

وی می‌افزاید: «در این کاتالیست‌ها از نانوذرات فلزات گران‌بهایی نظیر پلاتین و پالادیم استفاده شده است که می‌تواند تا ۹۰ درصد میزان آلودگی را کاهش دهد. این کاتالیست، گازهای خروجی را به مواد بی‌ضرر یا کم‌ضرر تبدیل می‌کند. بنابراین استفاده از نانوکاتالیست‌ها می‌تواند تاثیر به‌سزایی در بهبود کیفیت هوا داشته باشد.»

کمال‌زاده ضمن تاکید بر اهمیت استفاده از کاتالیست‌ها، از برداشتن کاتالیست‌ها توسط برخی تعمیرگاه‌های غیرمجاز سخن گفت، تعمیرکارانی که به بهانه تاثیر کاتالیست در سیستم تنفس خودرو، این کاتالیست‌ها را از روی خودروها برمی‌دارند. نظارت بیشتر بر معاینه فنی از سال گذشته موجب شده تا این اتفاق به حداقل برسد.

مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت ایران دلکو ضمن اشاره به تاثیر عملکرد و سلامت خودرو بر عمر کاتالیست‌ها افزود: «بررسی سلامت خودرو ضروری است و در آستانه پاییز کاتالیست‌ اگزوز خودروها باید چک شود و در صورت نیاز تعویض شود تا با این کار سهم آلودگی هوای خودروها به حداقل برسد.»

لازم به ذکر است که ایران‌دلکو در حال حاضر برای تمامی خودروهای تولید داخل، نانوکاتالیست تولید و به بازار عرضه کرده است. مبدل‌های نانوکاتالیستی این شرکت در حال حاضر استاندارد یورو ۴ را داشته و این شرکت آماده عرضه نانوکاتالیست با استاندارد یورو ۵ است. ایران دلکو ظرفیت تولید روزانه ۳ هزار نانوکاتالیست را دارا بوده و برای خودروهای سواری بنزین‌سوز و گازسوز نانوکاتالیست منطبق با استانداردهای رایج در کشور تولید می‌کند.