تولیدکننده MOF به دنبال معرفی این محصول به صنایع داخلی

تولیدکننده MOF به دنبال معرفی این محصول به صنایع داخلی

شرکت نوپای ایرانی که در حوزه تولید چارچوب‌های آلی‌فلزی (MOF) فعالیت دارد به دنبال ترویج کاربرد این محصول در صنعت است. مدیرعامل شرکت یکتا جاذب طوس اظهار امیدواری کرد که این نانومواد بتوانند جایگزین جاذب‌های فعلی در صنعت شوند.

یکتا جاذب طوس تولیدکننده چارچوب‌های آلی فلزی، درصدد معرفی این محصول به بازار داخل کشور است. مهدی نیکنام، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «چارچوب‌های آلی فلزی موادی با تخلخل بالا هستند که می‌توانند در صنعت کاربردهای متعددی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این مواد، استفاده از آن‌ها به عنوان جاذب است. به دلیل حفره‌ها و تخلخل بالا این چارچوب‌ها قابلیت جذب مواد و ترکیبات مختلف را دارا هستند. همچنین از چارچوب‌های آلی فلزی می‌توان به عنوان کاتالیست در صنایع مختلف استفاده کرد.»

دکتر نیکنام درباره مزیت‌های چارچوب‌های آلی فلزی نسبت به جاذب‌های رایج در صنعت نظیر کربن فعال، می‌گوید: «این چارچوب‌های آلی فلزی تخلخل بالاتری نسبت به جاذب‌های موجود در صنعت دارند. از سوی دیگر این چارچوب‌ها قابل مهندسی بوده و می‌توان ابعاد حفره‌ها را متناسب با ماده جذب شونده مهندسی کرد، بنابراین به سادگی می‌توان چارچوب‌های آلی فلزی تولید کرد که برای جذب یک ماده خاص مهندسی شده‌اند این در حالی است که در جاذب‌های رایج این ویژگی‌ وجود ندارد.»

مدیرعامل شرکت یکتا جاذب طوس از چالش‌های فعلی این نانومحصول در بازار می‌گوید: «چارچوب‌های آلی فلزی موادی ناشناخته در صنعت هستند و بسیاری از شرکت‌ها اطلاعی از پتانسیل‌های این ماده ندارند، بنابراین برای ما اولین اولویت معرفی و ترویج پتانسیل‌های این چارچوب‌ها در صنعت است. از این رو با شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی نظیر آب و فاضلاب وارد مذاکره شده‌ایم. امیدواریم پتانسیل‌های این محصول در صنعت بهتر شناخته شود تا بتوان از آن برای رفع چالش‌هایی نظیر آلودگی هوا و تصفیه پساب استفاده کرد.»

دکتر نیکنام در دوره فرصت مطالعاتی خود در دانشگاه کالیفرنیا برکلی (UCB) روی شبیه‌سازی چارچوب‌های آلی فلزی کار کرده و پس از آن برای کسب تجربه بیشتر در بخش سنتز و کاربرد آن دوره‌ای نیز در دانشگاه ایالتی نیومکزیکو (NMSU) سپری کرده است. وی پس از آن به کشور بازگشته و روی توسعه و تجاری‌سازی این محصول در دانشگاه صنعتی قوچان کار کرد و در نهایت شرکت یکتا جاذب طوس برای تولید و عرضه چارچوب‌های آلی فلزی تاسیس شد. نیکنام قیمت این محصول را با توجه به بهینه‌سازی روش سنتز آن یک سوم مشابه خارجی آن می‌داند. مدیرعامل شرکت یکتا جاذب طوس اظهار امیدواری کرد که با دریافت گواهی‌نانومقیاس برای این محصول که طی هفته‌های اخیر انجام شده بتواند به بازاریابی و معرفی بهتر آن در میان شرکت‌ها و صنایع داخل کمک کند.

لازم به ذکر است چارچوب‌های آلی فلزی تولیدی شرکت یکتا جاذب طوس دارای هسته‌ای از جنس روی (Zn) است که توسط گروه‌های دومتیل ایمیدازول محاط شده است. این شرکت تا کنون برای تامین نیاز بخش تحقیقات دانشگاهی، چارچوب آلی فلزی تولید و به محققان عرضه کرده است.