شیرین‌سازی آب یک لنگرگاه در استرالیا با استفاده از گرافیر

شیرین‌سازی آب یک لنگرگاه در استرالیا با استفاده از گرافیر

دانشمندان استرالیایی با استفاده از یک طراحی خاص از گرافن با نام گرافیر (Graphair)، آب لنگرگاه سیدنی را به صورتی ساده‌تر، مؤثرتر و سریع‌تر (طی یک مرحله) قابل نوشیدن نموده‌اند.

محققان با استفاده از فرآیند گرافیر توانستند فیلمی با نانوکانال‌های میکروسکوپی ایجاد کنند که اجازه عبور آب از درون آن داده شده ولی آلاینده‌ها را طی یک مرحله متوقف می‌سازد. ساخت گرافیر نسبت به گرافن ساده‌تر، ارزان‌تر، سریع‌تر و زیست سازگارتر است. زیرا شامل روغن سویا است که تجدیدپذیر است. این در حالی است که گرافن قوی‌ترین ماده در جهان است و می‌تواند تنها یک اتم کربن نازک باشد، معمولاً دافع آب است. این روش تصفیه بسیار مؤثر است و نمونه‌های آب از لنگرگاه سیدنی پس از به کارگیری آن قابل نوشیدن شده‌اند. دکتر دونگ هان سئو دانشمند سازمان تحقیقات صنعتی و علمی کشورهای مشترک المنافع (CSIRO) گفت: «تقریباً یک سوم جمعیت جهان که حدود ۲٫۱  میلیارد نفر می‌شوند آب آشامیدنی پاک و مطمئن ندارند. ما گرافیر را به عنوان یک فیلتر کامل برای تصفیه آب پیشنهاد می‌دهیم که می‌تواند فرآیندهای پیچیده، وقت‌گیر و چند مرحله‌ای موجود را با یک مرحله واحد جایگزین کند.»

در تصفیه‌کننده‌های موجود، آلاینده‌های نفتی با گذشت زمان فیلترهای آب را مختل کرده و بنابراین قبل از فیلتر کردن باید از آب حذف شوند اما استفاده از گرافیر می‌تواند این آلاینده‌ها را نیز سریع‌تر از هر روش دیگر حذف ‌کند. سرعت فیلتراسیون غشاء‌ها بدون گرافیر پس از ۷۲ ساعت به نصف کاهش می‌یابد.

دکتر سئو سرپرست این پروژه گفت: «این فناوری می‌تواند آب آشامیدنی مناسبی را بدون درنظر گرفتن کثیف بودن آن در یک مرحله فراهم کند. همه چیزی که موردنیاز است گرما، گرافن، فیلتر غشاء و یک پمپ آب کوچک است. ما امیدواریم در سال آینده توسعه این فیلتر در جهان آغاز شود.»

CSIRO به دنبال شرکای صنعتی برای افزایش کاربری این فناوری است، بنابراین می‌توان از آن به عنوان فیلتر آب در خانه یا حتی آب شهری نیز استفاده نمود.

این گروه همچنین در خصوص کاربردهای دیگر نظیر پاک‌سازی آب دریا و پساب‌های صنعتی نیز در حال تحقیق و بررسی هستند.