ستاری: نانو جزو علوم پیشتاز در ایران

ستاری: نانو جزو علوم پیشتاز در ایران

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو صبح امروز پنجشنبه ۱۸ مهرماه با حضور رضا اردکانیان؛ وزیر نیرو، سورنا ستاری؛ معاون علمی فناوری رییس جمهور و دکتر سعید سرکار؛ دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با هدف تجاری‌سازی دستاوردها و محصولات فناوری نانو با توسعه صادرات و توسعه بازار در داخل و خارج از کشور آغاز به‌کار کرد.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو صبح امروز پنجشنبه ۱۸ مهرماه با حضور رضا اردکانیان؛ وزیر نیرو، سورنا ستاری؛ معاون علمی فناوری رییس جمهور و دکتر سعید سرکار؛ دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو آغاز به‌کار کرد.

در این دوره ۲۰۰ شرکت و نهاد حضور دارند و این دوره متفاوت از سا‌ل‌های گذشته با هدف تجاری‌سازی دستاوردها و محصولات فناوری نانو با توسعه صادرات و توسعه بازار در داخل و خارج از کشور برنامه‌ریزی شده است.

سرکار در آیین گشایش دوازدهمین دوره نمایشگاه فناوری نانو گفت: «امروز ایران از بنیه علمی بالایی برخوردار است و ۳۰ هزار نفر متخصص از سطح کارشناسی‌ارشد به بالا دارد و ۲۵ درصد از تولیدات علمی کشور در حوزه فناوری نانو است. همانطور که می‌دانیم بدون حرکت در مرزهای دانش نمی‌توان در حوزه تکنولوژی و توسعه موفق بود.»

وی در ادامه افزود که با توجه به رویکرد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو مبنی بر تجاری‌سازی و توسعه صادرات این دوره نیز با رشد ۵۰ درصدی حضور شرکت‌های صنعتی یعنی ۱۲۵ شرکت مواجه بوده است. امیدواریم این رشد به‌صورت فزاینده ادامه یابد و تا سال ۱۴۰۴ شاهد صادرات یک میلیارد دلاری در محصولات نانویی باشیم.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در این مراسم گفت: «فناوری نانو جزو علوم پیشتاز در ایران است و در سال‌های اخیر به‌صورت جدی با رویکرد تجاری‌سازی فعالیت شده و محصول نتیجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است. علوم جدید مانند نانو و بیوتکنولوژی ضمن کاهش هزینه‌ها، راه میانبر تولید محصول و تکنولوژی نیز هستند.

وی از پژوهشگاه نیرو به عنوان یک الگوی کارآمد جهت تولید علم و پژوهش یاد کرد و گفت : «این نهاد دولتی برخلاف دیگر پژوهشگاه‌های دولتی به شرکت‌های خصوصی و استارتاپ‌ها برای تولید محصول کمک کرده است. کشور دارای توان بالایی در استارتاپ‌ها و نیروهای متخصص و پژوهشی است که دولت باید بستر سرمایه‌گذاری این گروه در تولید محصول را فراهم کند به عبارت دیگر دولت تنها می‌تواند بستر توسعه پژوهش را فراهم کند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد در صورت فعال شدن چرخه تجاری‌سازی تولید مقاله و پتنت نیز رشد خواهد کرد.