با نشان نانو، جنس تقلبی نخرید!

با نشان نانو، جنس تقلبی نخرید!

ثبت کلمه نانو به عنوان نشان تاییدی می‌تواند به جلوگیری از تقلب در محصولات نانویی کمک کند. کارشناس واحد ارزیابی ستاد نانو معتقد است که ترویج این نشان در محصولات نانویی در آینده نزدیک به تشخیص محصولات نانویی اصل در بازار کمک شایانی خواهد کرد.

ستاد توسعه فناوری‌نانو اخیرا اقدام به ثبت کلمه نانو به عنوان «نشان تاییدی» در سازمان ثبت علائم کرده است. سید محمد حسین غضنفری؛ کارشناس واحد ارزیابی ستاد نانو در حاشیه دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو می‌گوید: «ثبت نشان تاییدی نانو برای جلوگیری از تقلب در محصولات نانویی لازم است. در حال حاضر محصولات متعددی با ادعای نانویی بودن در بازار وجود دارد که تفکیک آن‌ها از محصولات نانویی واقعی دشوار است از این رو ستاد نانو کلمه نانو را به عنوان نشان تاییدی به ثبت رسانده تا تمام محصولاتی که نانویی هستند و روی آن‌ها کلمه نانو درج شده از این نشان تاییدی برای اثبات نانویی بودن استفاده کنند.»

مهندس غضنفری می‌افزاید: «ستاد نانو دستورالعملی به سازمان بازرسی کشور ارائه کرده که با استفاده از این دستورالعمل، ارزیابی محصولات نانویی انجام می‌شود. هدف اصلی از این کار مقابله با تقلب در محصولات نانویی موجود در بازار و جلوگیری از توزیع محصولات غیرنانویی با برچسب نانو است.»

غضنفری درباره عملکرد واحد ارزیابی ستاد نانو می‌گوید: «این واحد سالانه بیش از ۳۰۰ درخواست برای دریافت گواهی‌نانومقیاس دریافت می‌کند که از این میزان بیش از ۱۵۰ درخواست مورد تایید قرار می‌گیرد که تقریبا ۸۰ تاییدیه صنعتی و ۶۰ تاییدیه آزمایشی است.»

عضنفری که مدیریت سایت نانوپروداکت (nanoproduct.ir) را به عهده دارد، این سایت را مرجع معتبری برای شناسایی محصولات نانویی می‌داند و از مصرف‌کننده درخواست دارد که برای تشخیص محصولات نانویی از محصولات تقلبی از داده‌های این سایت استفاده کنند.

کارشناس واحد ارزیابی ستاد نانو درباره گواهی‌نامه‌های نانومقیاس این واحد می‌گوید: «شرکت‌هایی که برای دریافت گواهی نانومقیاس اقدام می‌کنند در صورت موفقیت در طی مراحل و اثبات ادعای خود برای یک سال گواهی‌نانومقیاس دریافت می‌کنند که در طول این یک سال نظارت روی محصولات آن‌ها انجام می‌شود. بعد از این که یک سال نظارت انجام شد و محصول مشکلی در طول مدت نظارت نداشت، گواهی سه ساله به محصول داده می‌شود.»

لازم به ذکر است غرفه واحد ارزیابی ستاد نانو در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو در طبقه دوم سالن خلیج‌فارس میزبان علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است.