در نانوگپ مطرح شد: فرصت‌های صادرات به چین

علی طهاری؛ مدیر مرکز فناوری‌های پیشرفته ایران در سوژو و گوآنژو چین در سخنرانی خود با موضوع فرصت‌های صادرات به چین در نخستین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فناوری‌های نانو به اهمیت کشور چین در بخش صادرات و فرصت مناسبی که در اختیار ایران قرار می‌گیرد، اشاره کرد.

دفتر مرکزی نانوی ایران چین در اردیبهشت‌ماه ۹۴ در شهر سوژو چین با موضوع همکاری‌ها در حوزه فناوری نانو تأسیس شد. طهاری به اهمیت شهرهای مختلف چین در حوزه نانو اشاره می‌کند و می‌گوید: «شهر سوژو مسئول چند بخش از حوزه‌های فناوری است که یکی از آن‌ها حوزه فناوری نانو است. این شهر از آنجا که در قدیم یکی از نقاط مسیر راه ابریشم بوده، برای چینی‌ها اهمیت بالایی دارد. علاوه بر این، پارک نانوپلیس در شهر سوژو هم مسئول گسترش فناوری نانو در چین است».

علی طهاری؛ مدیر مرکز فناوری‌های پیشرفته ایران در سوژو و گوآنژو چین در این سخنرانی به بیان مأموریت‌های مرکز نانوی ایران چین پرداخت و گفت: «این مرکز هفت مأموریت برعهده دارد که عبارتند از صادرات محصولات نانو از ایران به چین، صادرات محصولات نانو از چین به سایر کشورها، توسعه همکاری‌ها در حوزه تحقیق و توسعه، تأمین نیازمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، تأمین قطعات و رصد الگوگیری از فعالیت‌های کشور چین در این فضا.»

طهاری در ادامه به افتتاح دفتر دوم نانوی ایران چین اشاره کرد که به دلیل اهمیت شهر گوآنژو در تیرماه ۹۷ در این شهر راه‌اندازی شده است.

وی متذکر شد: «فضای اداری نمایشگاهی مرکز نانوی ایران چین در پنج شهر سوژو، گوآنژو، شانگهای و ایشیل برقرار است. تاکنون ۱۱ قرارداد صادراتی برای شرکت‌های فناوری نانو به انجام رسیده و بیش از ۳۰ تفاهم‌نامه همکاری علم و فناوری بین طرف‌های ایرانی و چینی منعقد شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان و نانویی ایران در بیش از ۲۵ نمایشگاه تخصصی حضور پیدا کرده‌اند».

طهاری در بیان تجریبات موفقی که شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون داشته‌اند به این نکته اشاره کرد که تاکنون شرکت‌های مختلفی موفق به صادرات محصولات و دستاوردهای خود به کشور چین شده‌اند.

او همچنین به حوزه فعالیت‌های دفتر مرکز نانوی ایران چین پرداخت و گفت: «این دفتر در حوزه‌های مختلفی چون نانو، تصفیه آب و پساب، کامپوزیت و پلیمر، دارو و سلامت، تچهیزات پزشکی، حوزه خودرو و رنگ و رزین فعالیت می‌کند».

چین را بشناسید

کشور چین در حال حاضر پرجمعیت‌ترین کشور دنیا است و تولید ناخالص داخلی بالایی بالغ‌بر ۱۲ تریلیون دلار دارد و دومین اقتصاد بزرگ دنیا لقب گرفته است. از طرف دیگر، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان است. طهاری در ادامه صحبت‌هایش درباره محل قرارگیری دفتر فناوری نانو اشاره می‌کند: «استان ژیانگسو با رقم ۱۴۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، دومین استان چین به شمار می‌رود. شهر شانگهای با ۵۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، پرجمعیت‌ترین شهر چین محسوب می‌شود. علاوه بر این، استان گوآنگ‌دونگ که دفتر دوم نانوی ایران چین در آن واقع شده، با رقم ۱۴۷۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی اولین استان چین از این لحاظ است و از طرفی، همجوار با هنگ‌کنگ و شنژن به عنوان مراکز اصلی نوآوری و بیزینس در جنوب چین است.

چین، واردکننده و صادرکننده بزرگ

طهاری در ادامه سخنرانی گفت: «چین علاوه بر این که یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان دنیا است، یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان دنیا نیز شناخته می‌شود. کشور چین در سال ۲۰۱۷، قریب به ۱۵۰۰ میلیارد دلار واردات داشته است. شناخت ساختار کشور چین در امر صادرات اهمیت بالایی دارد».

وی ادامه داد: «تولید در چین حرف اول را می‌زند و کشورهایی که قصد صادرات به این کشور را دارند، باید توان تولیدی بالایی داشته باشند. در چین فضای بیزینس بسیار داغ است و کشورهای بزرگ دنیا به دنبال گرفتن سهمی از فضای بازار این کشور هستند. از طرف دیگر، چین برای کاهش فاصله خود با آمریکا به عنوان اولین اقتصاد دنیا، باید فناوری‌های جدید نوظهور را به خود جذب کند و تلاش زیادی برای جذب فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید از کشورهای مختلف می‌کند».

فرصتی برای واردات

طهاری در بیان ادامه ویژگی‌های چینی‌ها به این موضوع اشاره می‌کند که چینی‌ها تلاش می‌کنند همه احتمالات را بررسی کرده و محصولات مختلف را آزمایش کنند و این ویژگی به ما کمک می‌کند تا از این فرصت برای بازاریابی در بازار چین استفاده کنیم. برگزاری نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی به کشور چین کمک کرده تا فضای مناسبی را برای فروش محصولات در این کشور فراهم کند. دولت این کشور از دو سال گذشته برای واردات محصولات بهتر و کامل‌تر اقدام کرده است. جین نمایشگاهی را به منظور واردات برگزار کرده که فرصتی را برای شرکت‌های دنیا قرار داده تا بتوانند از بازار چین استفاده کنند اما هر چقدر بازار را در اختیار می‌گیرند، انتظار آن‌ها از کیفیت بالاتر محصول بیشتر می‌شود.