رزین نانویی ایرانی از کثیف شدن سنگ‎‌نمای ساختمان جلوگیری می‎کند

رزین نانویی ایرانی از کثیف شدن سنگ‎‌نمای ساختمان جلوگیری می‎کند

از فناوری نانو در عرصه‎های بی‎شماری از جمله در مصالح ساختمانی و روکش کردن انواع سازه‎ها می‎توان استفاده کرد. تا پیش از این برخی شرکت‎ها با واردات مواد اولیه از خارج از کشور با ایجاد یک خاصیت رزینی از نفوذ آب به مصالح ساختمانی مانند سنگ‌نما جلوگیری می‎کردند. در حال حاضر یک شرکت دانش‌بنیان برای اولین بار یک ملات نانو پایه ساخته است که خاصیت آب‎گریزی کامل دارد.

ابولقاسم دولتی؛ مدیرعامل شرکت شریف نانوپارس در این باره می‎گوید: «دنیای نانو، دنیای شگفت‌انگیزی است، حتماً اخیرا ویدیوهای انواع البسه را در فضای مجازی مشاهده کرده‎اید که به اصطلاح کثیف نمی‎شوند، یعنی به علت عدم نفوذ آب در آن‎ها احتمال کثیف شدن در این نوع پوشاک بسیار ناچیز یا صفر است، در حوزه مصالح ساختمانی مدتی است که برخی مصالح رزینی وارد کشور می‎شوند که از نفوذ آب جلوگیری می‎کنند اما آب‎گریز نیستند و بین این دو از نظر علمی تفاوت بسیاری وجود دارد. ما در واحد R&D شرکت برای اولین‌بار در ایران یک نوع مصالح با خاصیت فوق‎آب‎گریز (سوپر هیدروفوب) تولید کرده‎ایم که خواص بسیار زیادی دارد. از جمله می‎توان از این ماده در تولید یک نوع سنگ ‎نمای مصنوعی در رنگ‎ها و شکل‎های مختلف استفاده کرد که حالت آب‎گریز دارد و به همین خاطر تقریباً هیچ‌وقت کثیف نمی‎شود و نیازی به تمیز کردن ندارد.»

دولتی در ادامه افزود: «این ماده به صورت روکش با قطر ۲ تا ۳ میلی‌متر روی انواع سنگ مصنوعی به کار می‎رود و آن را به یک سنگ نمای به‌صرفه و زیبا تبدیل می‎کند که در رنگ‎ها و فرم‎های متنوعی قابلیت عرضه را دارد، ما تحقیقات گسترده‎ای در بازار انجام داده‎ایم و به یقین تنها تولیدکننده این محصول در حال حاضر در کشور هستیم. مشابه وارداتی که در بازار ایران وجود دارد، به اصطلاح رزینی است و آب‎گریز نیست، با این همه با قیمت هر کیلو ۸ تا ۱۵ دلار به مشتری ایرانی عرضه می‎شود، این در حالی است که محصول نهایی ما با قیمتی کمتر از ۵/۱ دلار به دست مصرف‎کننده نهایی می‎رسد.»

وی گفت: «در واقع سنگ ‎نمای طبیعی یک مصالح ساختمانی گران‎قیمت محسوب می‎شود که خاصیت عایق نیز ندارد و مثلاً ممکن است در تابستان ساختمان را بیش از حد گرم  کند، در حالی که سنگ مصنوعی تولید شده با استفاده از فناوری‌نانو علاوه بر اینکه تقریباً هرگز کثیف نمی‎شود، بسیار ارزان‎تر است و خاصیت عایق نیز دارد. این موضوع علاوه بر این مسئله است که این سنگ‌نما در صدها طرح و نقش زیبا و مختلف تولید می‎شود که می‎تواند برای هر سلیقه‎ای یک پاسخ نیز داشته باشد.»

مدیرعامل این شرکت دانش‎بنیان در ادامه بیان کرد: «ملات ضدآب تولید شده با استفاده از نانوذرات به غیر از سنگ‎‌نمای ساختمان کاربردهای بسیار دیگری دارد، برای نمونه برخی تجهیزات و وسایل در مناطق شرجی را می‎توان با استفاده از آن روکش کرد تا هیچ‌وقت زنگ نزند، از جمله می‎توان به تیرهای چراغ برق یا برخی مخازن بزرگ صنعتی اشاره کرد که با استفاده از این ملات ضدآب نانو پایه روکش می‎شوند و دیگر در اثر عوامل طبیعی مانند رطوبت هوا زنگ نمی‎زنند.»

دولتی همچنین گفت: «به دلیل کیفیت بالای محصول ایرانی و تفاوت قیمت بسیار فاحش آن با نمونه‎های خارجی، به زودی با قدرت بسیار در بازارهای صادراتی ظاهر خواهیم شد. البته این یک محصول بسیار جدید است و نیاز به معرفی بیشتر به بازار دارد.»