کاشی‌های نانویی آنتی‌باکتریال در خانه نانویی نمایشگاه

یکی از محصولات عرضه شده در خانه نانویی دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو، کاشی‌های آنتی‌باکتریال شرکت نانوپیشتاز پارس است. این کاشی‌ها در حال حاضر وارد لیست فهرست‌بها شده‌اند.

با ورود به خانه نانویی، یکی از محصولاتی که به چشم می‌خورد کاشی‌های آنتی‌باکتریال شرکت نانوپیشتاز پارس است. این شرکت یکی از تولیدکنندگان کاشی و سرامیک نانویی با خواص آنتی‌باکتریال است که محصولات آن در پروژه‌های مختلفی استفاده شده است. این کاشی‌ها در حال حاضر وارد لیست فهرست‌بها شده‌اند که در نتیجه امکان استفاده از آن در پروژه‌های عمرانی کشور فراهم شده است.

به دلیل قرار گرفتن این محصول در لیست فهرست‌بها، تاکنون از این کاشی‌ها در فضاهای بیمارستانی مختلف استفاده شده است. به گفته مهندس علی‌سید معصومی، عضو هیئت‌مدیره شرکت نانوپیشتاز پارس، از ابتدای سال تاکنون شش مرکز درمانی و بیمارستانی از کاشی‌های آنتی‌باکتریال شرکت نانوپیشتاز پارس استفاده کرده‌اند. بیمارستان طالقانی ایلام، بیمارستان صد تختخوابی نیروی دریایی بندرعباس، مرکز جراحی محدود دکتر تیزرو ارومیه، بیمارستان ۹۶ تخت‌خوابی باغ ملک اهواز، بیمارستان گلستان اهواز، بیمارستان کُنارک سیستان و بلوچستان از جمله مراکزی هستند که در سال جاری از این فناوری بهره‌مند شده‌اند. پیش از این نیز کاشی‌های آنتی‌باکتریال در چندین بیمارستان تهران و کرج نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود.

وی درباره‌ بازار هدف بعدی این شرکت می‌گوید: «بعد از بیمارستان‌ها ما به دنبال توسعه‌ بازار در بخش‌های دیگر نظیر هتل‌ها، آشپزخانه‌های صنعتی و سرویس‌های بهداشتی عمومی هستیم. متاسفانه هنوز این فناوری برای بیشتر سازمان‌ها شناخته شده نیست و ما در تلاش هستیم تا این فناوری را به خوبی معرفی کنیم و مزیت‌های آن را برای مخاطب تشریح کنیم. از آنجایی که این کاشی‌ها آنتی‌باکتریال هستند، دیگر نیازی به استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده نیست که این خود یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.»

جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت تولید ۷۰۰ میلیون مترمربع، عنوان چهارمین تولیدکننده کاشی و سرامیک جهان را یدک می‌کشد. در سال ۱۳۹۶ ایران بیش از ۱۴۷ میلیون مترمربع کاشی به ارزش ۳۹۵ میلیون دلار به ۵۲ کشور صادر کرده است. ایجاد خواص آنتی‌باکتریال می‌تواند ارزش افزوده‌ این محصولات را بهبود داده و شرایط بهتری برای فروش در داخل کشور و صادرات فراهم کند.