نایلون گلخانه‌ای نانویی مقاوم به سموم شیمیایی در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو

نایلون گلخانه‌ای نانویی مقاوم که توسط شرکت پلیمر پیشرفته دانا تولید شده و شرکت پرشین پوشش پلیمر متقاضی استفاده از آن است، در غرفه تبادل فناوری در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو برای بازدید علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

شرکت پرشین پوشش پلیمر یکی از متقاضیان فناوری نایلون گلخانه‌ای مقاوم به سموم شیمیایی موسوم به Synstab G است. تخریب زودهنگام و قبل از پایان عمر کاربری فیلم‌های پلی‌اتیلینی پوشش گلخانه در اثر استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها، موجب اختلال در عملکرد پایدارکننده‌های فرابنفش در فیلم‌های کشاورزی و کاهش طول عمر آن‌ها به دلیل حضور سموم و آفت‌کش‌ها در محیط گلخانه‌ها می‌شود.

از این رو شرکت پرشین پوشش پلیمر درصدد استفاده از نایلون گلخانه‌ای مقاوم به سموم شیمیایی است که توسط شرکت پلیمر پیشرفته دانا تولید می‌شود. پرشین پوشش پلیمر یکی از تولیدکنندگان پوشش گلخانه‌ای است که محصولات مختلفی در این حوزه به بازار عرضه کرده است. این شرکت قصد دارد تا با استفاده از نایلون گلخانه‌ای نانویی کیفیت محصولات خود را ارتقاء دهد.

نایلون گلخانه‌ای مقاوم به سموم شرکت پلیمر پیشرفته دانا یکی از طرح‌های موفق عرضه شده در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو است. این شرکت سال گذشته نیز در یازدهمین جشنواره فناوری‌نانو بسته‌بندی ویژه‌ای برای افزایش ماندگاری خیار عرضه کرده بود. محصول PAYAX برای افزایش ماندگاری خیار و کاهش فساد این محصول حین صادرات طراحی و ساخته شده است. در این بسته‌بندی جدید می‌توان خیار را تا ۲۱ روز نگهداری کرد، به طوری که طراوت و تازگی خود را از دست ندهد. این در حالی است که در بسته‌بندی‌های رایج، حداکثر زمان ماندگاری ۷ روز است. این کیسه‌ پلاستیکی می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد از هدر رفتن محصول را در حین صادرات کاهش دهد که با توجه به حجم بالای محصولات کشاورزی، استفاده از این فناوری می‌تواند تأثیر به‌سزایی در جلوگیری از هدر‌رفت محصولات داشته باشد.

شرکت پلیمر پیشرفته دانا فعالیت خود را در سال ۱۳۸۵ و به عنوان یک شرکت دانش‌محور در حوزه تامین و تولید مواد اولیه پلیمری با رویکردی بین‌المللی و با تمرکزی ویژه بر منطقه خاورمیانه آغاز نموده است. بخش ماشین‌آلات شرکت پلیمر پیشرفته نیز از سال ۱۳۹۶ شروع به کار کرده است و آماده تجهیز واحدهای صنعتی مشتریان است. فعالیت پلیمر پیشرفته دانا تنها به تامین تخصصی مواد اولیه و ماشین‌آلات محدود نمی‌شود و در این حوزه راه‌حل‌های نوآورانه و مشاوره فنی کارگشا نیز ارائه می‌دهد.