نسل جدید تایرهای نانویی شرکت کویر تایر در آستانه بازار فروش

شرکت کویرتایر با استفاده از رویداد چالش فناورانه ستاد توسعه فناوری نانو اقدام به تولید نسل جدید تایرهای نانویی کرده است که به زودی وارد بازار می شود.

علی جمالی نوذری؛ رئیس مهندسی مواد و فرآیند اداره فناوری شرکت کویر تایر از برگزاری فراخوان یک چالش در شرکت کویر تایر خبر داد و گفت: «مدیران کویر تایر برای ارتقا خواص تایرهای خود با کمک کارشناسان تحقیق و توسعه این شرکت با مراجعه به ستاد توسعه فناوری نانو، با پژوهشگران و فناورانی که قبلاً روی بهبود خواص تایر به کمک فناوری نانو کار کرده‌اند آشنا شدند. به پیشنهاد کارگروه صنعت و بازار ستاد، طرفین توافق کردند یک چالش نوآوری در این زمینه برگزار شود. در مرحله بعد، فراخوان «چالش نوآوری بهبود نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو» که از سوی ستاد توسعه فناوری نانو پیشنهاد شده بود با حمایت شرکت کویر تایر توسط آی‌چلنج منتشر شد. مرحله نخست این چالش با دریافت ۴۲ طرح مفهومی از سوی پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان پایان یافت و فرآیند ارزیابی آن‌ها صورت پذیرفت. بعد از بررسی طرح‌ها با معیارهای فنی و اقتصادی، ۶ شرکت‌کننده وارد مرحله دوم (ساخت نمونه) شدند. در مرحله دوم شرکت‌کنندگان به منظور آشنایی بهتر با فرآیندهای تولید شرکت کویر تایر از این شرکت بازدید کردند و در یک بازه زمانی مشخص و با حمایت مالی شرکت جهت تهیه مواد اولیه، اقدام به ساخت نمونه اولیه لایه داخلی تایر کردند. در این نمونه‌های اولیه موارد افت فشار روی تایر و در نتیجه طول عمر و ضخامت آن، چرخش بهتر و مصرف سوخت خودرو مدنظر شرکت‌کنندگان قرار گرفت. مرحله دوم به پایان رسید و جوایزی از طرف شرکت کویرتایر به نفرات اول تا سوم اختصاص پیدا کرد. سپس تعداد ۱۰۰ نمونه از هر کدام از طرح‌های اول و دوم ساخته شد و اکنون آزمون‌های جاده‌ای در مورد نمونه‌ها در حال انجام است. گام آخر عقد قرارداد خرید صنعتی با یکی از این دو طراح برتر است که نتایج آزمون‌های جاده‌ای بهتری داشته‌اند.»

وی در ادامه گفت: «تأییدیه ستاد نانو در نانویی بودن مواد اولیه مورداستفاده این طراحان و شرکت‌های دانش‌بنیان در نمونه اولیه و نتایج خوب آزمون‌های جاده‌ای نویدبخش تولید نسل جدید تایرهای نانویی است و ما امیدوار هستیم در سال آینده این نسل از تایرها وارد بازار فروش شوند.»

مهندس جمالی در ادامه این بحث گفت: «این چالش از نظر ما هنوز بسته نشده و شرکت‌ها یا افرادی که هنوز در این مورد و چالش‌های دیگر مطرح‌شده از طرف شرکت کویر تایر نظر یا طرحی دارند می‌توانند با فرستادن طرح و گرفتن حمایت از طرف ما آن را به مرحله تولید برسانند. چون هدف ما بهبود محصول شرکت است قطعاً پیشنهادات پژوهشگران و صاحبان دانش ما را خشنود می‌کند. عموم بازدیدکنندگان و طراحان می‌توانند روز شنبه ۲۰ مهرماه در محل کارگاه‌ها در سالن خلیج‌فارس در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو با موضوع این چالش‌ها که از طرف شرکت کویر تایر مطرح می‌شود آشنا شوند.»

رئیس مهندسی مواد شرکت کویر تایر با اشاره به اینکه اولویت مدیریت ارشد شرکت، گزینه بهبود محصول است گفت: «ما در مسیر بهبود محصول به ایده تولید نسل جدید تایرهای سبز رسیدیم. تعریف سبز بودن مربوط به پارامترهای زیست‌محیطی و استفاده از موادی است که آلایندگی کمتری داشته باشند. از دیگر ویژگی‌های استفاده از این نوع تایرها کارکرد و عمر بیشتر، سبک بودن تایر، مصرف سوخت کمتر و فرمان‌پذیری عالی خودرو است. با اینکه تولید این نوع تایر و رسیدن به اهداف سبز بودن آن هزینه بالایی دارد، مدیریت ارشد ما تولید آن را در دستور کار خود قرار داده است.»

علی جمالی درباره بازار فروش محصولات گفت: «ما چون هر سال در داخل با کمبود ۱۰۰۰۰۰ تن لاستیک مواجه هستیم خیلی بحث صادرات مطرح نیست و در واقع نه تنها در داخل کشور مشکل فروش نداریم بلکه برای جبران این کمبود به دنبال افزایش ظرفیت تولید هستیم. در این راستا شرکت، روزانه ۱۲۰۰۰ حلقه لاستیک  تولید می‌کند و در سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم که ۵۰ درصد افزایش ظرفیت داشته باشیم و امیدوار هستیم تا  ۳ سال آینده یک خط ۳۰ هزار تنی در سال را راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر پروژه در دست اقدام ما که امیدوار هستیم تا سال آینده راه‌اندازی ‌شود خط ۱۵ هزار تنی است که تولید ما را به ۱۸۰۰۰ حلقه در روز می‌رساند.»

شرکت کویرتایر ۱۸ تا ۲۱ مهرماه در محل دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو، سالن ملل میزبان علاقه‌مندان و صنعتگران حوزه فناوری نانو است.