نشست مشترک با انجمن‌های صنایع غذایی و کشاورزی

شرکت‌های تولید کننده محصولات مبتنی بر فناوری نانو در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو برای آشنایی صنایع و انجمن‌های مرتبط با صنایع غذایی و کشاورزی، توانمندی‌ها و محصولات خود را معرفی کردند.

شرکت‌های تولیدکننده محصولات مبتنی بر فناوری نانو در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو برای آشنایی صنایع و انجمن‌های مرتبط با صنایع غذایی و کشاورزی، توانمندی‌ها و محصولات خود را معرفی کردند.

این نشست با هدف معرفی دستاوردها، پروژه‌های موفق، محصولات و فناوری‌های حوزه صنایع غذایی، کشاورزی و بسته‌بندی به انجمن‌های مرتبط با صنعت کشاورزی کشور ترتیب داده شده بود.

در حال حاضر ۱۵ شرکت فناورانه در زمینه نانو و صنایع غذایی فعالیت می‌کنند و عمده فعالیت این شرکت‌ها در حوزه صنایع غذایی و استفاده از نانوکویتیشن، نانوحباب، بسته‌بندی‌ها، افزایش زمان ماندگاری موادغذایی، کیسه‌های زیست‌تخریب‌پذیر برای صادرات محصولات کشاورزی و در نهایت نانو سموم گیاهی است که در این نشست محصولات خود را به انجمن‌های تخصصی معرفی کردند.

امیر اشراقی از گروه صنعت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مورد کیفیت محصولات شرکت‌های فعال در حوزه صنایع غذایی به نمایندگان صنایع اطمینان داد و گفت: «ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به عنوان پل ارتباطی فناوران و صنایع امکان بیان چالش‌های تولیدکنندگان به فناوران را فراهم کرده است و با توجه به معرفی‌هایی که در نشست صورت گرفت این اطمینان وجود دارد که توان شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری نانو و مواد غذایی از این فراتر بوده و می‌توانند مشکلات و چالش‌های دیگر صنعت را نیز رفع کنند.

بعد از نشست مدیران انجمن‌ها از غرفه این شرکت‌ها در دوازدهین نمایشگاه فناوری نانو بازدید کردند و از نزدیک با محصولات و کاربردهای آن آشنا شدند.

گفتنی است امروزه از فناوری نانو در طیف وسیعی از صنایع شامل محصولات دارویی، تجهیزات پزشکی، لوازم‌آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد که تغییر و تحولات فناوری‌نانو و کاربردهای آن در صنایع غذایی چشمگیرتر از دیگر حوزه‌ها باشد. تحویل کارا و اثربخش مواد مغذی و انواع پروتئین‌های تفکیک‌پذیر زیستی تنها بخشی از فناوری‌های نوظهور در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی است که با استفاده از فناوری‌نانو توسعه یافته است.

حوزه دیگری که در صنایع غذایی و کشاورزی با پیشرفت و تکامل قابل توجهی مواجه بوده است، استفاده از نانوفیلم‌ها و کاربرد آن در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی است که به ماندگاری و طول عمر بیشتر محصولات و نیز حمل‌ونقل و جابه‌جایی ایمن آن‌ها کمک می‌نماید.

کاربردهای اصلی فناوری نانو در بخش‌های غذایی، عبارتند از تحویل هدفمند ذرات، افزایش خواص شامل عطر و طعم محصولات غذایی، افزودن نانوذرات ضدباکتری و افزایش طول عمر، شناسایی آلودگی و بهبود فرآیند ذخیره‌سازی محصولات. علاوه بر این فناوری نانو در مواد غذایی می‌تواند موجب تغییر خواص تغذیه‌ای و حذف انواع مواد شیمیایی و پاتوژن‌ها شود.