تولید شیشه‌های نانویی ایرانی برای استفاده در هواپیماهای داخل کشور

صاپا بشیر اقدام به تولید شیشه‌های نانویی برای استفاده در هواپیماهای داخلی کرده است. هواپیماهای C130، بوئینگ ۷۰۷، فوکر ۵۰ ، فوکر ۲۷ و فوکر ۱۰۰ از جمله هواپیما‌هایی هستند که از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند.

صاپا بشیر موفق به ارائه قطعات و شیشه‌های اپتیکی صنعت هوایی شده است. یکی از مشکلات موجود در هواپیماهای تجاری، تولید و تامین شیشه‌های هواپیما در بخش کابین خلبان و کابین مسافر است. این شیشه‌ها به دلیل طراحی پیچیده و پوشش‌های نانومتری تاکنون تنها توسط ۵ کشور در دنیا تولید می‌شوند.

محمد حسین شیخ صراف، کارشناس طراحی شیشه هواپیما در شرکت صاپا بشیر می‌گوید: «بیش از یک دهه تجربه در طراحی و ساخت شیشه‌های نانویی هواپیما داریم به طوری که در حال حاضر شیشه‌های گرم‌شونده و سردشونده هواپیما در صاپا بشیر تولید می‌شود. معمولا شیشه‌های جلویی هواپیما نیاز به شیشه‌های گرم‌شونده با قابلیت یخ‌زدایی دارد در حالی که شیشه‌های کناری سردشونده هستند. هرقدر هواپیما در ارتفاع بالاتر و سرعت بیشتر حرکت کند نیاز به شیشه‌های گرم‌شونده قوی‌تر است.»

شیخ صراف می‌افزاید: « در حال حاضر برای بیشتر هواپیماهای موجود در کشور شیشه گرم‌شونده و سرد شونده تولید می‌کنیم، شیشه‌هایی که روی آن‌ها نانوپوشش به ضخامت ۱۰۰ تا ۵۰۰ نانومتر قرار دارد. طی سال‌های گذشته برای بیشتر هواپیماهای موجود در کشور شیشه تهیه کرده‌ایم به طوری که ۳۰ شیشه برای هواپیماهای C130 ،۵۰ شیشه برای بوئینگ ۷۰۷، ۱۰۰ شیشه برای فوکر ۵۰ و فوکر ۲۷، ۴۰ شیشه برای فوکر ۱۰۰ تولید کرده‌ایم و در حال حاضر روی ساخت شیشه برای هواپیماهای ایرباس کار می‌کنیم.»

براساس اطلاعات منتشر شده در حال حاضر هواپیمایی کارون، هواپیمایی آسمان، هواپیمایی ایران ایر، هواپیمایی قشم، هواپیمایی وارش و هواپیمایی پویا از محصولات صاپا بشیر استفاده می‌کنند.

این شیشه در غرفه صنایع الکترواپتیک صاایران در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو برای بازدید علاقه‌مندان عرضه می‌شود.