حفاری چاه بدون ریزش با محصول نانویی

شرکت سیالات حفاری پارس در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو از دو محصول نانوسیال حفاری رونمایی کرد. این نانوسیال با حذف نمک بازدارنده، علاوه بر بهبود روند حفاری به کاهش هزینه تصفیه پسماند و مسائل زیست‌محیطی نیز کمک می‌کند.

شروین ترقی‌خواه؛ سرپرست سیستم‌های سیال حفاری شرکت سیالات حفاری پارس درباره این محصول گفت: «اکثر سازندهای فعال رسی و شیلی چاه‌های حفاری آب‌دوست هستند و آب سیال مورد استفاده در حفاری را جذب می‌کنند و این، ریزش چاه را به دنبال دارد، بنابراین در سیال حفاری از بازدارنده و نمک که عموماً کلرید پتاسیم است استفاده می‌کنند. استفاده از این نوع نمک مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کند و تصفیه پسماند، هزینه بالایی دارد. نوآوری ما در این مرحله این بود که نمک کلرید پتاسیم را حذف و به جای آن از نانوافزایه استفاده کردیم که بازدارنده خوبی برای سازندهای رسی و شیلی است و از افت خواص رئولوژیکی سازند حین حفاری جلوگیری کرده به طوری که این نانوافزایه در دمای بالای سطوح پایینی زمین نیز به خوبی عمل می‌کند و نیازی به استفاده از افزایه دیگری در سطوح پایین نداریم و مورد مهم‌تر اینکه استفاده از این نانوافزایه به دلیل وجود نمک کم در آن از لحاظ زیست‌محیطی نیز به‌صرفه‌تر است.»

ترقی‌خواه درباره شرکت در نمایشگاه گفت: «لازمه کار این شرکت داشتن یک نانوذره یا یک محلول نانویی است که بتواند در مقیاس صنعتی و قابل دسترس تولید شود، بنابراین ما در سال‌های گذشته به عنوان بازدیدکننده با شرکت‌هایی که در زمینه تولید نانومواد فعال بودند آشنا شدیم و امسال برای اولین بار با رونمایی دو محصول که تأییدیه نانومقیاس دریافت کرده‌اند در نمایشگاه شرکت کرده‌ایم. محصول اول یک نانوسیال حفاری پایه آبی با غلظت نمک پایین و محصول دیگر نانوسیال پایه آبی بازدارنده شیل برای حفاری سازندهای رسی و شیلی فعال است. ما این را در غالب یک طرح مالی فنی به ستاد نانو دادیم و امیدوار هستیم با دریافت حمایت از ستاد برای تهیه مواد اولیه، این محصول را به تولید صنعتی برسانیم و آن را در یکی از فیلدهای عملیاتی در میدان نفتی آزادگان استفاده کنیم. در حال حاضر چند پروژه دیگر نانویی هم در مرحله پیشنهاد و بررسی داریم که در سطح آزمایشگاهی توسعه داده شده و امیدواریم در گام‌های بعدی با گرفتن گواهی نانومقیاس وارد صنعت شود.»

وی در ادامه گفت: «متقاضیان ما شرکت ملی نفت، شرکت ملی حفاری و همه شرکت‌های بالادستی نفتی هستند که این فناوری می‌تواند به بهبود عملکرد آن‌ها در زمینه حفاری کمک کند. بنابراین چون برنامه روش تولید و مواد اولیه برای ما قابل دسترس و تأییدشده است اگر متقاضیان، کارایی محصول را ببینند مشکلی در بازار نخواهیم داشت.»

ترقی‌خواه با اشاره به پشتوانه علمی این محصول گفت: «ما در مورد این محصول یک پتنت داخلی نیز داشته‌ایم که در کنفرانس بین‌المللی نفت SPE در اندونزی در کنار شرکت‌های بزرگی مثل بی‌پی و شلومبرجرآن را ارائه کردیم که با استقبال خوبی روبه‌رو شد.»

از دیگر محصولات شرکت سیالات حفاری پارس می‌توان به روان‌کننده‌ها، بازدارنده‌ها و پایدارکننده‌های پلیمری اشاره کرد.

شرکت سیالات حفاری پارس ۱۸ تا ۲۱ مهرماه در محل دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو، سالن ملل غرفه ۳۵ میزبان علاقه‌مندان و صنعتگران حوزه فناوری نانو است.